Subskrybuj
Logo małe
Szukaj

FitSchool – wirtualny trener dla najmłodszych uczniów. Jak działa i jakie daje efekty?

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 5 września 2025 19:24

Jak zachęcić dzieci do aktywności fizycznej i jednocześnie zadbać o ich zdrowie? O programie FitSchool i jego zastosowaniu rozmawiamy z dr n. kult. fiz. Aleksandrą Niedzielską, zastępcą dyrektora Gdańskiego Ośrodka Promocji Zdrowia i Profilaktyki Uzależnień.
FitSchool – wirtualny trener dla najmłodszych uczniów. Jak działa i jakie daje efekty? - Obrazek nagłówka

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Jak program FitSchool zmienia podejście do wychowania fizycznego w klasach 1-3? Odkryj, jak innowacyjne narzędzie wspiera nauczycieli w kształtowaniu sprawności fizycznej najmłodszych.
  2. Jakie są pierwsze wyniki działań FitSchool? Zobacz, jakie pozytywne zmiany zaobserwowano w sprawności krążeniowo-oddechowej dzieci po zastosowaniu programu w czasie zajęć WF.
  3. Dlaczego tradycyjne zajęcia WF mogą nie wystarczać? Przekonaj się, co robi FitSchool, aby zapewnić dzieciom intensywność i efektywność ćwiczeń, które są kluczem do zdrowia.
  4. Jakie możliwości daje FitSchool nauczycielom? Dowiedz się, jak program może być wykorzystywany nie tylko w szkołach, ale także w świetlicach, przedszkolach i na koloniach.
  5. Co każdy rodzic powinien wiedzieć o aktywności fizycznej dzieci? Poznaj apel ekspertów, aby unikać zwolnień z WF-u i wspierać dzieci w regularnej aktywności fizycznej.

Dla kogo jest program FitSchool i jakie ma cele?

Program FitSchool dedykowany jest dla nauczycieli klas od 0 do 3. Jest to program wspomagającym kształtowanie cech sprawności fizycznej, wydolności krążeniowo-oddechowej. Można powiedzieć, że jest to wirtualny trener, z którym nauczyciel w klasach 1-3 może współpracować.

A czy są już jakieś pierwsze efekty tego programu? Od kiedy on działa? Ile osób się do niego zgłosiło?

Pierwsze efekty są już widoczne, bo zespół naukowców z AWF Katowice i z Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego przeprowadził badania, które miały na celu sprawdzenie czy to działa.

Wyodrębniono trzy grupy dzieci. Jedna grupa dzieci miała w trakcie WF-u interwencję FitSchool'a 30-minutową oraz przerwy międzylekcyjne. Druga grupa miała tylko przerwy międzylekcyjne 3-minutowe prowadzone według FitSchool'a, a trzecia grupa miała tradycyjny WF. Eksperyment nasz, nasze badanie trwało 3 miesiące. Po tym krótkim czasie już te wstępne wyniki pokazały, że dzieci, które miały WF przy zastosowaniu narzędzi FitSchool'a mają poprawę szczególnie w sprawności krążeniowo-oddechowej i jedynie ta grupa miała poprawę właśnie w tym zakresie. Natomiast grupa, która miała też włączone trzyminutówki, miała poprawy zarówno w pierwszej i drugiej grupie jeśli chodzi o siłę, szybkość reakcji, zwinność. Natomiast żadnych niestety zmian nie zaobserwowaliśmy w grupie, w której WF był prowadzony tradycyjnie.

A z czego to wynika? Czy zajęcia WF-u są mniej ciekawe?

Trudno powiedzieć, czy są mniej ciekawe. Mogą być ciekawe natomiast mogą być mniej intensywne. Program FitSchool, który jest dedykowany tej grupie dzieci, jest gwarantem długości I intensywności ćwiczeń. Tutaj rzeczywiście bardzo skupiliśmy się na tym, żeby długość i intensywność była zachowana, żebyśmy mieli pewność, że te ćwiczenia są ćwiczeniami tlenowymi, czyli tymi, które pracują dla dzieci, dla dorosłych na zdrowie. Można powiedzieć, że to był ten gwarant. Jak było w zajęciach prowadzonych przez nauczycieli, nie wiemy.

Jacy nauczyciele prowadzili zajęcia FitSchool?

FitSchool może prowadzić każdy nauczyciel każdy, nie tylko nauczyciel klas 1-3. Może go wykorzystywać nauczyciel w świetlicy, żeby urozmaicić czas, który dzieci tam spędzają. Może to być narzędzie wykorzystywane w klubach dziecięcych, już w przedszkolach, bo tam też mamy zerówki. Jest bardzo utylitarne narzędzie, z którego można korzystać na koloniach, na półkoloniach. Nie trzeba wielkiego przeszkolenia. Oczywiście Platforma gwarantuje wszystkim użytkownikom przeszkolenie, żeby wiedzieć w jaki sposób z niego korzystać, w jaki sposób dawkować te ćwiczenia. Jest ono bardzo proste w użytkowaniu, więc zapraszamy i zachęcamy, żeby każdy nauczyciel, każdy pedagog popatrzył i zobaczył, w którym miejscu może je wykorzystać.

Zatem zachęcamy wszystkich. Zachęcamy też rodziców, żeby nie dawali zwolnień z WF-u.

Oczywiście, my jako rodzice, pedagodzy, medycy musimy spełnić podstawową potrzebę dziecka. Zapewnić, żeby dzieci miały dostęp do dobrej jakości aktywności fizycznej. Także apelujemy, bądźmy aktywni i stwarzajmy takie warunki, żeby dzieci również aktywność mogły uprawiać.

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie o pracę za darmo

Lub znajdź wyjątkowe miejsce pracy!