Subskrybuj
Logo małe
Szukaj

Nie taki lekarz straszny, czyli na co nie narzekają pacjenci

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 9 października 2019 10:23

Przyglądając się wynikom badania „Lekarze i opieka zdrowotna w opinii pacjentów 2019” zrealizowanego przez agencję badawczą BioStat zauważamy, że opinia na temat systemu organizacji medycyny nie jest dobra. Czy tak samo pacjenci oceniają samych lekarzy?
Nie taki lekarz straszny, czyli na co nie narzekają pacjenci - Obrazek nagłówka
Fot. Getty Images/iStockphoto

Działanie w źle zorganizowanym systemie nie oznacza, że praca lekarzy jest źle oceniania. Badania agencji BioStat jasno wskazują na to, że polscy pacjenci dobrze oceniają przede wszystkim kompetencje lekarzy. Aż 75,5% badanych stwierdziło, że podczas ostatniej wizyty w gabinecie lekarskim lekarz wykazał się odpowiednimi kompetencjami.

Taki wynik może napawać optymizmem. Wiedza i praktyka zdobyta przez lekarzy w ciągu 6 lat studiów oraz kolejnych (co najmniej) 4 lat specjalizacji sprawia, że lekarze posiadają nie tylko odpowiednie kompetencje, ale także budzą zaufanie osób przychodzących na wizytę. 72,4% pacjentów wyraża taką opinię na temat specjalistów, z którymi mieli styczność podczas ostatniej wizyty.

Ważne cechy w pracy lekarza

Nie od dziś wiadomo, że lekarze powinni także posiadać odpowiednie umiejętności interpersonalne, aby móc współpracować z pacjentami. Tego typu kwalifikacje pozwalają łatwiej nawiązać kontakt z pacjentem i sprawiają, że proces terapii staje się bardziej zrozumiały dla pacjentów. Wyniki sondażu wskazały, że i na tej płaszczyźnie ocena pacjentów jest dobra. 74,0% respondentów wskazało, że lekarz był uprzejmy, a 71,0% twierdziło, że w rzeczowy sposób wyjaśniał, jakie badania przeprowadza i zleca, a także zrozumiale informował o leczeniu (69,9%). Ponad połowa badanych zwróciła także uwagę na to, że lekarze wystarczająco dużo czasu poświęcili na badanie (55,0%).

Przeszkody systemowe a innowacyjność

Da się zauważyć, że pacjenci zwrócili uwagę na zmiany, które są stopniowo wprowadzane w polskiej medycynie. Dokumentacja elektroniczna, nie jest jeszcze wdrożona we wszystkich placówkach medycznych. Wypełnianie tradycyjnych – papierowych dokumentów zabiera lekarzom więcej czasu niż szybkie wystawienie EDM. Pacjenci zwracają uwagę na innowacyjność placówek medycznych i gabinetów lekarskich. 75,5% respondentów nie otrzymało jednak w trakcie ostatniej wizyty e-Recepty, a 48,2% lekarzy nie było przygotowanych do wystawienia tego typu dokumentu. Z opinii niemal połowy badanych pacjentów (46,8%) wynika, że lekarze nadal poświęcają więcej czasu na wypełnianie dokumentów niż na badanie pacjentów.

Do końca roku e-Recepta nie jest dokumentem obowiązkowym. Z uwagi na brak obligatoryjności pacjenci nie proszą o wystawienie tego typu dokumentu (85,6%).

Dobrze oceniane kompetencje i umiejętności lekarzy przez pacjentów są ciekawym zjawiskiem w polskim systemie służby zdrowia, który jest oceniany bardzo negatywnie. Wdrażanie innowacyjnych rozwiązań informatycznych ma na celu zoptymalizować organizację pracy placówek medycznych.

Badanie zostało zrealizowane przez agencję badawczą BioStat, w dniach 22-23 maja 2019 roku, Badanie przeprowadzono na ogólnopolskiej próbie n=1000, dorosłych Polaków które w ciągu ostatniego pół roku korzystały z pomocy lekarskiej.

https://www.biostat.com.pl/lekarze-i-opieka-zdrowotna-w-opinii-pacjentow/podczas-ostatniej-wizyty.php

Podobne artykuły

gellert-komunikacja
#WyszłoNaZdrowie

Twój lekarz ci tego nie powie, bo...

29 grudnia 2023
Maison
Tydzień Pacjencki

Emocje w SM- jaki mają wpływ na leczenie?

22 kwietnia 2022
Feleszko-TSW06043-Edit-
„Służba Zdrowia”

Komunikacja medyczna w epoce EBM

12 kwietnia 2022

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie o pracę za darmo

Lub znajdź wyjątkowe miejsce pracy!

Zobacz także