Innowacyjny projekt Śląskiego Uniwersytetu Medycznego „NurseFormers - Pielęgniarka Przyszłości”
Opublikowano 15 października 2025 07:29
Z tego artykułu dowiesz się:
- Przełomowy projekt „NurseFormers” zmienia oblicze kształcenia w pielęgniarstwie. Innowacyjne podejście do nauki łączy grywalizację z nowoczesnymi technologiami, co zwiększa zaangażowanie studentów.
- Symulator niepełnosprawności w wirtualnej rzeczywistości VR pozwala studentom doświadczyć wyzwań, z jakimi zmagają się osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności, co znacząco zwiększa empatię i zrozumienie ich potrzeb.
- Interaktywne warsztaty cyfrowe oferują studentom możliwość pracy w wirtualnej przestrzeni, gdzie mogą podejmować decyzje w symulowanych sytuacjach medycznych, co kształtuje ich umiejętności diagnostyczne.
- Nowatorskie zajęcia z zarządzania stresem i przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu są kluczowe dla przyszłych pielęgniarek, aby mogły lepiej radzić sobie w wymagających warunkach pracy.
Właśnie te działania obejmuje innowacyjny projekt Śląskiego Uniwersytetu Medycznego przeznaczony dla studentek i studentów pielęgniarstwa „NurseFormers – Pielęgniarka Przyszłości”.
W ramach realizacji projektu zaplanowano szereg działań dla studentów pielęgniarstwa ŚUM m.in.: wprowadzenie elementów grywalizacji (m.in. dodatkowych punktów jak w grach komputerowych) dla przedmiotu "Anatomia" z użyciem aplikacji „Body Wars”. Zadanie to polega na stworzeniu fabularnej gry edukacyjnej "Body Wars", która zawierać będzie 16 scenariuszy o łącznym czasie gry ok.16 h. Każdy scenariusz będzie zawierać ok. 10 zagadnień: wkłucie, pobieranie krwi, cewnikowanie.
- Narzędzia te umożliwią studentom rozwiązywanie wirtualnych przypadków medycznych, przeprowadzanie badań diagnostycznych i stawianie diagnoz w czasie rzeczywistym, co przyczyni się do zdobycia przez nich praktycznej wiedzy medycznej oraz podniesie ich umiejętności korzystania z technologii informatycznych w edukacji. Aplikacja będzie dostępna na telefony, tablety oraz komputery – mówi Przemysław Jędrusik, kierownik Centrum Kształcenia Zdalnego i Analiz Efektów Edukacyjnych ŚUM, współtwórca programu.
Nowością będą interaktywne warsztaty cyfrowe dotyczące opieki nad pacjentem, wspomagane przez mobilną aplikację „Human Care - diagnostyka i opieka”. Dzięki wytworzonej aplikacji student znajdzie się w wirtualnej przestrzeni z dostępem do pełnego wyposażenia sali operacyjnej, czy zabiegowej i wirtualnego pacjenta, ucząc się przez samodzielną ocenę sytuacji, podjęcia decyzji, z opcją powtórzenia interakcji oraz własnego tempa działań.
Niezwykle ważne będą zajęcia z zakresu ograniczeń i potrzeb osób niepełnosprawnych z wykorzystaniem symulatora niepełnosprawności w wirtualnej rzeczywistości VR.
Symulator umożliwi zapoznanie się z potrzebami osób: słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących, starszych, o nietypowym wzroście (w tym także dzieci), o ograniczonej możliwości poruszania się (osoby na wózku inwalidzkim). - VR zostanie wykorzystana do szkolenia studentów w zakresie opieki nad osobami z różnymi rodzajami niepełnosprawności. Symulator umożliwia przeniesienie się w sytuacje, w których studenci mogą doświadczyć wyzwań związanych z opieką nad pacjentami ze specjalnymi potrzebami- podkreśla Przemysław Jędrusik.
Symulator obejmuje elementy wirtualnej rzeczywistości i elementy fizyczne (np. kamizelkę i spodenki obciążające o regulowanym rozmiarze i stopniu niepełnosprawności, wózek inwalidzki umieszczony na specjalnej platformie), co umożliwia uczestnikom bardziej dogłębne zrozumienie potrzeb i ograniczeń pacjentów. Dzięki wykorzystanej technologii osoba uczestnicząca w symulacji będzie mogła spojrzeć na świat oczami osób z określoną niepełnosprawnością i podjąć próbę realizacji wybranych zadań - np. w odniesieniu do osób starszych uczestnik będzie mógł zrealizować zadania w określonych sytuacjach z uwzględnieniem ograniczeń w zakresie widzenia i słyszenia, ograniczeń ruchowych w obszarze kręgosłupa, ramion i bioder, uczucia ciążenia spowodowanego ograniczoną długością mięśni z powodu starzenia.
Dla studentów przygotowano też nowatorskie zajęcia z zakresu zarządzania stresem oraz przeciwdziałania wypaleniu zawodowemu.
Źródło: Śląski Uniwersytet Medyczny












