Samorząd lekarski do ministrów zdrowia i nauki: potrzebne zmiany w edukacji higienistek stomatologicznych
Opublikowano 30 października 2025 07:10
Z tego artykułu dowiesz się:
- Dlaczego jednolite standardy kształcenia dla higienistek stomatologicznych są kluczowe dla jakości usług medycznych? Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej apeluje o ich wprowadzenie, aby zapewnić spójny poziom przygotowania zawodowego.
- Jak obecny system nauczania wpływa na kompetencje przyszłych higienistek? Różnice w programach nauczania prowadzą do niepewności wśród lekarzy dentystów co do umiejętności ich współpracowników.
- Co mówi nowa ustawa o niektórych zawodach medycznych? Ustawa określa zasady uzyskiwania uprawnień zawodowych, ale nie zapewnia jednolitego poziomu kształcenia.
- Jakie są konsekwencje braku ujednolicenia programów nauczania? Samorząd lekarski ostrzega, że autonomiczność uczelni prowadzi do różnic w kwalifikacjach absolwentów i może zagrażać bezpieczeństwu pacjentów.
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej, na wniosek Komisji Stomatologicznej, skierowało 24 października 2025 r. apel do Ministra Zdrowia oraz Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Lekarze postulują opracowanie rozwiązań prawnych, które zapewnią ujednolicony program nauczania i właściwy poziom kształcenia na studiach w zakresie higieny dentystycznej, prowadzący do uzyskania tytułu zawodowego co najmniej licencjata lub inżyniera.
W stanowisku przypomniano, że ustawa z dnia 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych określiła zasady wykonywania m.in. zawodu higienistki stomatologicznej. Ustawa wskazuje, że uprawnienia zawodowe można uzyskać zarówno po studiach w zakresie higieny dentystycznej zakończonych tytułem zawodowym licencjata lub inżyniera, jak i po ukończeniu szkoły policealnej w zawodzie higienistka stomatologiczna rozpoczętej po 31 sierpnia 2019 r.
Jednocześnie, jak zauważa samorząd lekarski, zakres czynności zawodowych higienistki stomatologicznej określony w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 22 kwietnia 2025 r. (Dz.U. 2025 poz. 626) jest bardzo szeroki. Obejmuje on nie tylko współpracę z lekarzem dentystą, ale również organizowanie środowiska pracy z uwzględnieniem zagrożeń biologicznych i radiologicznych, stosowanie zasad aseptyki i antyseptyki, a także wykonywanie wstępnych badań stomatologicznych, profilaktycznych i diagnostycznych zabiegów rehabilitujących jamę ustną.
„Ustalony w taki sposób zakres uprawnień zawodowych higienistki stomatologicznej jednoznacznie przemawia za tym, że kryteria i warunki uzyskania dostępu do wykonywania tego zawodu powinny zostać ujednolicone na poziomie kształcenia w ramach szkolnictwa wyższego” – podkreśla Prezydium NRL.
Samorząd lekarski zwraca uwagę, że dla niektórych zawodów medycznych, takich jak lekarz czy lekarz dentysta, już obowiązują ustawowo określone standardy kształcenia. Zostały one sprecyzowane w rozporządzeniach wydanych na podstawie art. 68 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z 20 lipca 2018 r. Obejmują one wymagania dotyczące programu studiów, organizacji kształcenia, kwalifikacji kadry dydaktycznej oraz efektów uczenia się i sposobu ich weryfikacji.
„Takie same wymogi co do ustalenia standardów kształcenia powinny objąć również zawód higienistki stomatologicznej, czyli zawód uregulowany w nowej ustawie o niektórych zawodach medycznych” – czytamy w apelu.
NRL ostrzega, że obecny stan prawny, w którym poszczególne uczelnie mają pełną autonomię w ustalaniu programów kształcenia, prowadzi do znaczących różnic w poziomie nauczania i kompetencjach absolwentów.
„Lekarze dentyści, którzy w ramach pracy zawodowej współpracują z higienistkami stomatologicznymi, nie mają zatem pewności, czy każda osoba posiadająca tytuł zawodowy licencjata ma podobną, porównywalną wiedzę i umiejętności do wykonywania zadań związanych z udzielaniem świadczeń pacjentom” – wskazuje samorząd.
Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej apeluje o podjęcie inicjatywy legislacyjnej, która doprowadzi do opracowania jednolitych standardów nauczania w zakresie higieny dentystycznej, gwarantujących wysoki poziom kompetencji zawodowych i bezpieczeństwo pacjentów.
Źródło: NIL












