Subskrybuj
Logo małe
Szukaj

Samorząd lekarski do ministrów zdrowia i nauki: potrzebne zmiany w edukacji higienistek stomatologicznych

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 30 października 2025 07:10

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej zaapelowało do Ministra Zdrowia oraz Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego o wprowadzenie jednolitych standardów kształcenia dla higienistek stomatologicznych. Samorząd lekarski podkreśla, że obecny system nauczania na uczelniach jest zbyt zróżnicowany i nie gwarantuje spójnego poziomu przygotowania zawodowego.
Samorząd lekarski do ministrów zdrowia i nauki: potrzebne zmiany w edukacji higienistek stomatologicznych - Obrazek nagłówka
Fot. Getty Images/iStockphoto

Z tego artykułu dowiesz się:

  1. Dlaczego jednolite standardy kształcenia dla higienistek stomatologicznych są kluczowe dla jakości usług medycznych? Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej apeluje o ich wprowadzenie, aby zapewnić spójny poziom przygotowania zawodowego.
  2. Jak obecny system nauczania wpływa na kompetencje przyszłych higienistek? Różnice w programach nauczania prowadzą do niepewności wśród lekarzy dentystów co do umiejętności ich współpracowników.
  3. Co mówi nowa ustawa o niektórych zawodach medycznych? Ustawa określa zasady uzyskiwania uprawnień zawodowych, ale nie zapewnia jednolitego poziomu kształcenia.
  4. Jakie są konsekwencje braku ujednolicenia programów nauczania? Samorząd lekarski ostrzega, że autonomiczność uczelni prowadzi do różnic w kwalifikacjach absolwentów i może zagrażać bezpieczeństwu pacjentów.

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej, na wniosek Komisji Stomatologicznej, skierowało 24 października 2025 r. apel do Ministra Zdrowia oraz Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Lekarze postulują opracowanie rozwiązań prawnych, które zapewnią ujednolicony program nauczania i właściwy poziom kształcenia na studiach w zakresie higieny dentystycznej, prowadzący do uzyskania tytułu zawodowego co najmniej licencjata lub inżyniera.

W stanowisku przypomniano, że ustawa z dnia 17 sierpnia 2023 r. o niektórych zawodach medycznych określiła zasady wykonywania m.in. zawodu higienistki stomatologicznej. Ustawa wskazuje, że uprawnienia zawodowe można uzyskać zarówno po studiach w zakresie higieny dentystycznej zakończonych tytułem zawodowym licencjata lub inżyniera, jak i po ukończeniu szkoły policealnej w zawodzie higienistka stomatologiczna rozpoczętej po 31 sierpnia 2019 r.

Jednocześnie, jak zauważa samorząd lekarski, zakres czynności zawodowych higienistki stomatologicznej określony w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z 22 kwietnia 2025 r. (Dz.U. 2025 poz. 626) jest bardzo szeroki. Obejmuje on nie tylko współpracę z lekarzem dentystą, ale również organizowanie środowiska pracy z uwzględnieniem zagrożeń biologicznych i radiologicznych, stosowanie zasad aseptyki i antyseptyki, a także wykonywanie wstępnych badań stomatologicznych, profilaktycznych i diagnostycznych zabiegów rehabilitujących jamę ustną.

„Ustalony w taki sposób zakres uprawnień zawodowych higienistki stomatologicznej jednoznacznie przemawia za tym, że kryteria i warunki uzyskania dostępu do wykonywania tego zawodu powinny zostać ujednolicone na poziomie kształcenia w ramach szkolnictwa wyższego” – podkreśla Prezydium NRL.

Samorząd lekarski zwraca uwagę, że dla niektórych zawodów medycznych, takich jak lekarz czy lekarz dentysta, już obowiązują ustawowo określone standardy kształcenia. Zostały one sprecyzowane w rozporządzeniach wydanych na podstawie art. 68 ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce z 20 lipca 2018 r. Obejmują one wymagania dotyczące programu studiów, organizacji kształcenia, kwalifikacji kadry dydaktycznej oraz efektów uczenia się i sposobu ich weryfikacji.

„Takie same wymogi co do ustalenia standardów kształcenia powinny objąć również zawód higienistki stomatologicznej, czyli zawód uregulowany w nowej ustawie o niektórych zawodach medycznych” – czytamy w apelu.

NRL ostrzega, że obecny stan prawny, w którym poszczególne uczelnie mają pełną autonomię w ustalaniu programów kształcenia, prowadzi do znaczących różnic w poziomie nauczania i kompetencjach absolwentów.

„Lekarze dentyści, którzy w ramach pracy zawodowej współpracują z higienistkami stomatologicznymi, nie mają zatem pewności, czy każda osoba posiadająca tytuł zawodowy licencjata ma podobną, porównywalną wiedzę i umiejętności do wykonywania zadań związanych z udzielaniem świadczeń pacjentom” – wskazuje samorząd.

Prezydium Naczelnej Rady Lekarskiej apeluje o podjęcie inicjatywy legislacyjnej, która doprowadzi do opracowania jednolitych standardów nauczania w zakresie higieny dentystycznej, gwarantujących wysoki poziom kompetencji zawodowych i bezpieczeństwo pacjentów.

Źródło: NIL

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie o pracę za darmo

Lub znajdź wyjątkowe miejsce pracy!

Zobacz także