Dziś już trudno sobie wyobrazić ochronę zdrowia bez telemedycyny

Pandemia zmieniła funkcjonowanie opieki zdrowotnej, wprowadzając już na stałe teleporady i wideokonsultacje. Z tej drogi nie można już wrócić. Trzeba wyposażyć się w odpowiednie narzędzia i dobrą aplikację. Bezpłatnie do 30 września br. można testować idealną do wideokonsultacji aplikację Comarch MedCall.
Medexpress 2020-07-23 10:00

Przed wybuchem epidemii wydawało się, że potrzebujemy jeszcze wielu lat na wdrożenie telemedycyny. Okazało się jednak, że to, co miało zająć nam lata, zrobiliśmy w ciągu dwóch miesięcy. Środowisko lekarzy rodzinnych i specjalistów - w dużej części przed pandemią sceptyczne wobec e-recepty i e-wizyt - dziś nie wyobraża sobie pracy bez tych narzędzi. Również pacjenci początkowo ze względu na koronawirusa wystraszeni koniecznością zjawienia się w przychodni, docenili możliwość korzystania ze świadczeń zdrowotnych bez wychodzenia z domu i siedzenia w poczekalni.

Narzędzia, które ułatwiają pracę

Kiedy we wrześniu ub.r. NFZ negocjował kontrakty z podstawową opieką zdrowotną, lekarze zgodzili się na dwie godziny teleporad tygodniowo. Tymczasem w czasie epidemii stanowiły one 90% wszystkich. Również lekarze specjaliści docenili zalety tych rozwiązań.

Wideokonsultacja jest bardziej efektywna od teleporady, bo umożliwia obejrzenie chorego, kontrolę leczonych zmian, a także lepszy kontakt z pacjentem. Dla wielu z nich zobaczenie swojego doktora jest bardzo ważne i zastępuje wizytę osobistą w gabinecie. Jest to szczególnie istotne dla pacjentów pod opieką psychiatrów. W trakcie wideokonsultacji można także instruować chorych w zakresie stosowania urządzeń do monitorowania glikemii, mierzenia ciśnienia, itp., a także demonstrować np. sposób użycia inhalatora do podawania leków wziewnych.

Pozwalają one lekarzowi na pracę niezależnie od miejsca, w którym się znajduje. Ważne, aby mieć Internet, laptop lub smartfon i dobrą, przyjazną, intuicyjną oraz prostą w obsłudze aplikację.

Aplikacja to podstawa

Dobra aplikacja do wideokonsultacji powinna - w przeciwieństwie do popularnych komunikatorów przeznaczonych do użytku prywatnego - zapewniać bezpieczeństwo udzielania porad. Musi gwarantować poufność przekazywanych informacji, dając pacjentom poczucie bezpieczeństwa. Chodzi też o to, aby lekarz nie musiał dzielić się swoimi danymi z pacjentami, a chorzy nie dzwonili do doktora, tylko łączyli się z nim poprzez aplikację. Dobrze, aby nie wymagała integracji z wewnętrznym systemem placówki medycznej, ani dostosowania procesów organizacyjnych. Dostęp dla pacjentów musi być bezpłatny, prosty i wygodny. Taką aplikacją jest Comarch MedCall, którą do końca września br. można testować za darmo. Potem istnieje możliwość dofinansowania zakupu ze środków publicznych dla placówek podstawowej opieki zdrowotnej.

Jak używać Comarch MedCall?

Najpierw lekarz lub placówka powinna założyć konto na platformie www.medcall.pl. To prosta czynność nie wymagająca pomocy informatyka. System umożliwia wysłanie pacjentowi zaproszenia do pobrania darmowej aplikacji Comarch MedCall, dostępnej w App Store i Google Play, która pozwoli im na odbieranie połączeń audio-wideo od placówki.

Dodatkowo, jeśli pacjent zainstaluje sobie Comarch HealthNote - mobilną książeczkę zdrowia, gdzie gromadzi wszystkie wyniki badań, w tym wskanowane USG, własne pomiary ciśnienia czy pomiary cukru, podczas wideokonsultacji może te dane udostępnić lekarzowi w każdej chwili.

Umawianie wideokonsultacji odbywa się jak rejestracja na tradycyjną wizytę. Pacjent dzwoni lub przez Internet kontaktuje się z placówką. Osoba rejestrująca może zachęcić chorego do skorzystania z wideokonsultacji zamiast wizyty w przychodni. Pacjent otrzymuje wówczas informację o terminie wideopołączenia. W wyznaczonym czasie lekarz loguje się na swoje konto na stronie medcall.pl, wprowadza numer telefonu pacjenta czekającego w domu na wideopołączenie. Pacjent odbiera połączenie w aplikacji mobilnej. Jego tożsamość można zweryfikować prosząc o numer PESEL, który sprawdzamy w posiadanej dokumentacji medycznej.

W ramach wideokonsultacji lekarz może wystawić e-receptę i e-zwolnienie.

Więcej o wyborze odpowiednich narzędzi do wideokonsultacji i bezpiecznej komunikacji z pacjentem można dowiedzieć się z organizowanego przez Comarch Healthcare webinaru: Wideokonsultacje – współczesna ścieżka komunikacji lekarza z pacjentem. Na wydarzenie można zarejestrować się na stronie: https://event.comarch.com/healthcare/pl/wideokonsultacje-wspolczesna-sciezka-komunikacji-lekarza-z-pacjentem/. Webinar rozpocznie się 20 sierpnia 2020 r. w godzinach 10:00-10:45.

Przyszłość w smartfonie

Comarch MedCall sprawdza się nie tylko podczas pandemii. Wzbogaca ofertę placówki o możliwość korzystania z porad lekarskich osobom, które z różnych względów – jak choćby opieki nad małym dzieckiem czy osobą starszą – nie mogą wyjść z domu. Gwarantuje ciągłość działania poradni, kiedy lekarz musi wyjechać. Zarówno pacjent, jak i doktor mogą korzystać z aplikacji niezależnie od miejsca pobytu, nawet podczas wakacyjnego wyjazdu, bez konieczności wizyty w przychodni i czekania w kolejce. Sprawdzi się też w sezonie grypowym jako bezpieczniejsza forma kontaktów dla pacjentów i personelu medycznego. Dla wielu młodych osób załatwiających gros swoich potrzeb online to doskonałe rozwiązanie oszczędzające czas. Wielu pozwoli skorzystać z porady lekarskiej, na którą bez aplikacji nie znaleźliby czasu.


PDF

Zobacz także