Rozporządzenie jest wydawane na podstawie upoważnienia zawartego w art. 34 ust. 5 ustawy z dnia 5 grudnia 2008 r. o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi.
Konieczność zmiany rozporządzenia, w zakresie okresów zakończenia izolacji, wynika ze zgłoszonych rekomendacji przez Radę Medyczną przy Prezesie Rady Ministrów, w związku z dynamiczną sytuacją epidemiczną.
Proponuje się, aby zakończenie izolacji nastąpiło m.in. po 24 godzinach bez gorączki bez używania leków przeciwgorączkowych oraz z poprawą kliniczną, ale nie wcześniej niż po 10 dniach, od dnia wystąpienia objawów – w przypadku pacjenta z objawami klinicznymi.
Z uwagi na zakres projektowanej regulacji nie jest konieczne dokonywanie porównania z regulacjami obowiązującymi w innych państwach. Rozwiązania przyjęte w innych krajach pozostają bez wpływu na projektowane rozporządzenie.
Odnośnie projektu rozporządzenia nie były prowadzone pre-konsultacje.
Projekt rozporządzenia został przesłany do konsultacji z 3 dniowym terminem zgłaszania uwag:
1) Business Centre Club;
2) Federacja Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia „Porozumienie Zielonogórskie”;
3) Federacja Związków Pracodawców Zakładów Opieki Zdrowotnej;
4) Forum Związków Zawodowych;
5) Konfederacja Lewiatan;
6) Konsultant Krajowy w dziedzinie chorób zakaźnych;
7) Krajowa Izba Gospodarcza;
8) Naczelna Rada Lekarska;
9) Naczelna Rada Pielęgniarek i Położnych;
10) Naczelna Rada Aptekarska;
11) Krajowa Rada Diagnostów Laboratoryjnych;
12) Krajowa Rada Fizjoterapeutów;
13) Ogólnopolski Związek Zawodowy Lekarzy;
14) Ogólnopolski Związek Zawodowy Pielęgniarek i Położnych;
15) Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych;
16) Porozumienie Pracodawców Ochrony Zdrowia
17) Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej;
18) Rada Dialogu Społecznego;
19) Rada Działalności Pożytku Publicznego;
20) KK NSZZ „Solidarność 80”;
21) Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego - Państwowy Zakład Higieny
Skrócenie terminu konsultacji wynika z konieczności jak najszybszego wejścia w życie projektowanych przepisów, mających na celu zabezpieczenie życia i zdrowia obywateli, w tym zagwarantowania przyspieszenia oraz usprawnienia procesu związanego z zakończeniem okresu izolacji.
Zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. z 2017 r. poz. 248) oraz § 52 uchwały nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – regulamin pracy Rady Ministrów (M. P.
z 2016 r. poz. 1006, z późn. zm.), niniejszy projekt został opublikowany w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Zdrowia oraz w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie Rządowy Proces Legislacyjny.
Wyniki konsultacji zostaną przedstawione w raporcie z konsultacji publicznych i opiniowania dołączonym do niniejszej oceny skutków regulacji.
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje zwiększenia wydatków budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu terytorialnego.
Rozporządzenie nie będzie miało wpływu na duże przedsiębiorstwa, w tym mikro, małych i średnich przedsiębiorców.
Projekt rozporządzenia będzie miało częściowy wpływ na rodzinę, obywateli i gospodarstwa domowe, jak również na sytuację osób niepełnosprawnych i starszych, w tym rodzinę, z uwagi na zmiany w zakresie okresów izolacji.
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na gospodarkę i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Wejście w życie rozporządzenia nie spowoduje zmian na rynku pracy w odniesieniu do zatrudnienia oraz nie będzie miało wpływu na wskaźniki zatrudnienia.
Planuje się, że rozporządzenie wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.
Projektowane rozporządzenie ma być stosowane w sposób ciągły, stąd też nie planuje się ewaluacji efektów projektu, a tym samym nie stosuje się mierników dla tej ewaluacji
Źródło: RCL