Ponad 31 mln zł już wypłacono. Od września wyższe kwoty świadczeń dla poszkodowanych pacjentów
Opublikowano 19 września 2025 08:01
Z tego artykułu dowiesz się:
- Nowe stawki świadczeń! Od 6 września 2025 r. pacjenci mogą liczyć na wyższe odszkodowania z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych, co ułatwia im uzyskanie wsparcia finansowego.
- Wzrost maksymalnych świadczeń. Maksymalna kwota dla poszkodowanego pacjenta wzrosła do 230 821 zł, a dla bliskich zmarłych do 115 411 zł, zapewniając lepszą pomoc w trudnych chwilach.
- Przyznane odszkodowania. Fundusz przyznał już ponad 31,8 mln zł odszkodowań dla blisko 550 osób, co pokazuje, jak ważne jest wsparcie dla pacjentów po zdarzeniach medycznych.
- Bezpieczeństwo pacjentów. Po zakończeniu postępowania pacjenci otrzymują zaświadczenie, które umożliwia im korzystanie z opieki zdrowotnej poza kolejnością, co jest istotnym krokiem w kierunku poprawy ich komfortu.
- Wzrost zainteresowania. Liczba wniosków złożonych do Funduszu sięga już 3400, co świadczy o rosnącej świadomości pacjentów o dostępności wsparcia.
Fundusz Kompensacyjny Zdarzeń Medycznych, działający od 2022 roku, został powołany do życia przez Rzecznika Praw Pacjenta Bartłomieja Chmielowca jako alternatywa dla czasochłonnych i kosztownych procesów sądowych. Od 6 września 2025 r. obowiązują nowe, wyższe stawki odszkodowań.
Maksymalna kwota świadczenia dla poszkodowanego pacjenta wynosi obecnie 230 821 zł (wcześniej 222 800 zł). Osoby bliskie zmarłego pacjenta mogą liczyć na świadczenie w wysokości do 115 411 zł (dotąd 111 400 zł). Opłata ryczałtowa za złożenie wniosku wynosi 348 zł i jest jedynym kosztem postępowania. Wysokość świadczeń jest corocznie waloryzowana, a aktualne stawki można sprawdzić na stronie Rzecznika Praw Pacjenta w serwisie Gov.pl.
Już ponad 31,8 mln zł odszkodowań
Od początku działalności Funduszu przyznano świadczenia na łączną kwotę ponad 31,8 mln zł, które trafiły do blisko 550 osób. Średnia wysokość wsparcia wynosi około 58 tys. zł. Przyjęcie świadczenia oznacza jednocześnie zakończenie ewentualnych roszczeń wobec placówki medycznej.
– Cieszę się, że możemy pomagać osobom poszkodowanym w wyniku leczenia i ta pomoc ma bardzo realny kształt. Wysokość świadczeń jest nie tylko godnym zadośćuczynieniem, ale też jest rewaloryzowana – podkreśla Bartłomiej Chmielowiec, Rzecznik Praw Pacjenta.
Po zakończeniu postępowania pacjent, który doznał poważnych następstw zdarzenia medycznego, otrzymuje specjalne zaświadczenie. Umożliwia ono korzystanie z opieki zdrowotnej poza kolejnością. Z kolei szpital, w którym doszło do zdarzenia, ma obowiązek przeanalizować jego przyczyny i wdrożyć działania zapobiegające podobnym sytuacjom w przyszłości.
Rosnące zainteresowanie Funduszem wiąże się z coraz większą liczbą składanych wniosków – do tej pory wpłynęło ich już 3400. Aby zapewnić rzetelną ocenę dokumentacji medycznej, Rzecznik Praw Pacjenta współpracuje z szerokim gronem ekspertów. Obecnie jest to około 220 lekarzy różnych specjalności oraz innych pracowników ochrony zdrowia, którzy wspierają merytoryczną stronę postępowań.
Źródło: RPP











