Młodzi Polacy znacznie częściej boją się skutków długotrwałych chorób i inflacji niż tego, co czeka ich na emeryturze. Takie wnioski płyną z badania przeprowadzonego przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych wśród osób w wieku 18–25 lat. Tylko niewielka część młodych ludzi łączy swoje zdrowie i przyszłość z systemem ubezpieczeń społecznych, choć to właśnie on ma zapewnić im wsparcie w razie choroby, wypadku czy utraty zdolności do pracy.
Wyniki badania nie napawają optymizmem – średni wynik w teście wiedzy o ubezpieczeniach społecznych wyniósł zaledwie 3,1 punktu na 7 możliwych. Aż 14 proc. respondentów nie udzieliło odpowiedzi na żadne pytanie. To pokazuje, jak wiele jest jeszcze do zrobienia, by edukacja w tym obszarze była skuteczna i angażująca.
Skąd młodzi czerpią wiedzę o ZUS-ie? Najczęściej sięgają po strony internetowe: 889 osób wskazało oficjalny portal ZUS, a 856 – wyniki proponowane przez wyszukiwarki. Zaledwie 381 osób zapytałoby o to sztuczną inteligencję, a 430 skontaktowałoby się z infolinią. Co ciekawe, aż 992 osoby wskazały na filmy edukacyjne i animacje na YouTube i w telewizji jako najatrakcyjniejsze źródło wiedzy o ubezpieczeniach społecznych. Blisko 800 respondentów wskazało media społecznościowe, a 588 – podcasty.
To właśnie sposób pozyskiwania informacji przez młodych ludzi stał się jednym z głównych tematów dwudniowej konferencji „Edukacja 4.0”, która odbywa się na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Jej uczestnicy – nauczyciele, eksperci, pracownicy ZUS i naukowcy – rozmawiają o tym, jak zmienia się edukacja ekonomiczna w dobie cyfryzacji i rosnącego wpływu sztucznej inteligencji.
– Musimy mówić o ubezpieczeniach społecznych językiem zrozumiałym dla pokolenia Z. Potrzebne są nowe formy przekazu, takie jak krótkie filmy, infografiki, treści audio – podkreślają organizatorzy konferencji.
W programie wydarzenia znalazły się również panele poświęcone higienie cyfrowej jako elementowi zachowań prozdrowotnych w społeczeństwie informacyjnym. W dobie nieustannego bombardowania informacjami, umiejętność selekcji treści, odpoczynku od ekranów i zarządzania cyfrowym stresem staje się kluczowa dla dobrostanu psychicznego młodych ludzi.
Bez rzetelnej edukacji ekonomicznej trudno mówić o świadomym dbaniu o zdrowie i bezpieczeństwo finansowe – dziś i w przyszłości. Dlatego eksperci apelują: uczmy młodych nie tylko o tym, jak inwestować czy oszczędzać, ale też jak działa system, który może im pomóc, gdy zachorują, stracą pracę lub będą potrzebować wsparcia na starość.
Źródło: ZUS