Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie
Prof. Wiesław Jędrzejczak

Rynek leków zjada swój ogon

MedExpress Team

Prof. Wiesław W. Jędrzejczak

Opublikowano 26 lutego 2020 12:44

Rynek leków zjada swój ogon - Obrazek nagłówka
FOT. ADAM STEPIEN / AGENCJA GAZETA
Niedawno otrzymałem informację o niedostępności fludarabiny – podstawowego leku wykorzystywanego w leczeniu przewlekłej białaczki limfocytowej oraz w kondycjonowaniu do przeszczepienia szpiku.

Zwróciło mi to uwagę na pewne niedoceniane zjawisko. Otóż to nie pierwszy raz kiedy pojawiają się kłopoty z tanim podstawowym lekiem, który utracił ochronę patentową i jest dostępny w wersjach generycznych.

Ogólny mechanizm można wyobrazić sobie następująco. Po wygaśnięciu praw patentowych, które dawały wielkie zyski pierwotnemu podmiotowi odpowiedzialnemu, czyli firmie, która wprowadziła lek na rynek do walki o te zyski staje kilka, a czasem kilkanaście firm generycznych. W starciu z nimi wycofuje się oryginalny producent. A one walczą o rynek między sobą przy wsparciu ubezpieczycieli, którzy są zachwyceni stale obniżającą się ceną. Do czasu. W końcu na rynku zostaje tylko jeden podmiot z ceną na granicy (albo nawet poniżej granicy) opłacalności. I gdy wtedy pojawi się jakieś zawirowanie produkcyjne czy sprzedażowe ten podmiot też się wycofuje z rynku.

I pojawia się dramat. Przykłady można mnożyć. W mojej głowie najbardziej utkwiła sytuacja kilka lat temu, kiedy nagle znikły z polskiego rynku melfalan, chlorambucyl tioguanina i inne dlatego, że z rynku nagle wycofał się francuski producent po skandalu wywołanym prze przyłapanie go na zmianie etykiet na opakowaniach leków przeterminowanych. Albo sytuacja amerykańska, gdy nagle „znikł” arabinozyd cytozyny – podstawowy lek w ostrej białaczce szpikowej.

Ale to stawia pytanie, czy produkcja takich strategicznych podstawowych leków powinna podlegać wyłącznie zasadom rynku, czy też powinna w formie jakiegoś mechanizmu być gwarantowana przez Państwo?

Podobne artykuły

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także

Msolecka
FelietonMałgorzata Solecka

Mądrej głowie dość dwie słowie

19 lutego 2024
Leszek Borkowski
Leszek Borkowski

Głosić dobre informacje przed i po wyborach

26 września 2023
Dr n. med. Marek Derkacz
Dr n.med. Marek Derkacz, MBA

Palenie ojca a zdrowie przyszłych pokoleń

28 września 2023
Dr n. med. Marek Derkacz
13 września 2023