Alkohol - zakazy czy edukacja?

Fot. MedExpress TV
Edukacja skierowana punktowo do osób, do których powinna dotrzeć, jest skuteczna - mówi Witold Włodarczyk, prezes Związku Pracodawców Polski Przemysł Spirytusowy.
Medexpress 2019-03-25 14:27

Medexpress: Czy edukacja w zakresie odpowiedzialnego spożywania alkoholu jest skuteczniejsza niż zakazy?

Witold Włodarczyk: Tak. Bo my, Polacy, jesteśmy szczególnie przekorni. Jeżeli nam ktoś czegoś zakazuje, to traktujemy to jako jabłko Adama, które próbujemy osiągnąć. Tymczasem edukacja pokazuje wszystkie negatywne skutki mogące wynikać z działania, które jest niepożądane. Jeżeli ona jest dobrze skierowana, czyli punktowo do osób, do których powinna dotrzeć, to jest skuteczna.

Medexpress: Jaka jest wiedza Polaków na temat alkoholu?

Witold Włodarczyk: Myślę, że z alkoholem jest trochę tak, jak z piłką nożną - nam się wydaje, że znamy się wszyscy na niej. Tylko ta wiedza wynika trochę z tradycji, uważamy, że możemy dużo wypić. Uważamy też, że dużo pijemy. Tymczasem jak pokazują statystyki jesteśmy, na całe szczęście, średniakami w Europie pod względem spożycia alkoholu. Natomiast zaczynamy mieć problem z wiedzą, jeżeli zapytamy kogoś, jaka jest zawartość alkoholu w poszczególnych rodzajach alkoholu, czyli np. czy butelka piwa to tyle samo co kieliszek wódki. Uważamy, że piwo to w zasadzie nie alkohol, podobnie lampka wina. Słyszałem wypowiedzi, nawet wśród lekarzy, że lampka czerwonego wina kobiecie w ciąży to nawet jej służy. Może kobiecie służy, ale płodowi w sposób fatalny przeszkadza, bo matka będzie trzeźwa a płód pijany. To są te niebezpieczeństwa wynikające właśnie z niewiedzy.

Medexpress: Do kogo skierowane są akcje edukacyjne, które Państwo prowadzą?

Witold Włodarczyk: Jedna z akcji pt. „Lepszy start dla twojego dziecka” skierowana jest do kobiet w ciąży. Chcemy, by lekarze ginekolodzy w czasie wizyt kobiet w ciąży informowali pacjentki o całkowitym zakazie spożywania alkoholu w trakcie ciąży i karmienia. Kolejna akcja skierowana jest do kierowców. Nazywa się „Piłeś, nie jedź”. Akcja podkreśla to, jak ważne jest, by w czasie po wypiciu alkoholu nie siadać za kółkiem, także następnego dnia. Wreszcie trzecia akcja „Domówka” skierowana jest do młodzieży, czyli osób niepełnoletnich, które alkoholu spożywać nie powinny.

PDF

Zobacz także