Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Równość czy specyfika

MedExpress Team

mec. Łukasz Sławatyniec

Opublikowano 15 lipca 2013 08:59

Równość czy specyfika - Obrazek nagłówka
Obowiązujące regulacje i praktyki urzędnicze w odniesieniu do wyrobów medycznych nieraz dążą do równości, tam gdzie trudno ją osiągnąć. Z drugiej strony, przy podobnych praktykach, próbuje się poszukiwać niepotrzebnych różnic.

Wyroby medycznie niemal od zawsze były traktowane u nas po macoszemu. W przypadku istotnych zmian w prawie, skupiamy się zwykle na lekach, często zapominających o skutkach takich zmian dla rynku wyrobów medycznych. Tymczasem rynek ten jest bardzo istotny.

Sytuację prawną wyrobów medycznych możemy przeanalizować na kilku prostych przykładach. W 2010 roku uchwalona została ustawa o wyrobach medycznych. Może nie jedną z najistotniejszych, ale na pewno najbardziej utrudniającą działanie zmianą, była reforma systemu zgłoszeniowego. Na skutek nieprzemyślanych i błędnie sformułowanych przepisów, niejedna firma musiała zmienić system dystrybucji w Polsce w celu uniknięcia paraliżu zakupowego. Przypomnijmy, że ustawa nakłada obowiązki notyfikacyjne na każdego sprowadzającego produkty z zagranicy, w tym z Unii Europejskiej, co skutecznie utrudnia prowadzenie dystrybucji bezpośredniej oraz zniechęca szpitale do kupowania sprzętu od zagranicznych dystrybutorów. W efekcie, głównie pod szpitale, konieczne jest ustanawianie lokalnych dystrybutorów. Jednocześnie uwagi do składanych notyfikacji są przesyłane przez Urząd Rejestracji po wielu miesiącach do dokonania powiadomienia. Nierzadko produktu już nie ma na rynku.

Firmy z rynku wyrobów medycznych refundowanych również muszą się zmagać z dodatkowymi problemami. Po pierwsze, wymagania stawiane analizom HTA dla wyrobów medycznych są całkowicie niedopasowane do specyfiki takich produktów. Po drugie, nie wiadomo dlaczego inspekcja farmaceutyczna chce przykładać do wyrobów medycznych inne standardy w zakresie prowadzenia reklamy wyrobów medycznych refundowanych. Niezrozumiałe jest dlaczego dokładnie takie same aktywności prowadzone do tych samych odbiorców w przypadku, gdy odnoszą się do leków są dopuszczalne, a przy wyrobach medycznych próbuje się ich zakazywać. To przecież przepisy dotyczące promocji wyrobów medycznych są znacznie łagodniejsze niż regulacje reklamy leków.

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także

Msolecka
FelietonMałgorzata Solecka

OECD: nad Wisłą bez zmian

13 listopada 2023
Dr n. med. Marek Derkacz
30 października 2023
27.11.2012 WARSZAWA , PROFESOR WIESLAW JEDRZEJCZAK W NOWYM ODDZIALE TRANSPLANTACJI SZPIKU W SZPITALU PRZY BANACHA .FOT. ADAM STEPIEN / AGENCJA GAZETA

„Diagnozomaty”

13 lipca 2023
Msolecka
Felieton

Mniej niż zero

22 marca 2023