Subskrybuj
Logo małe
Szukaj

Jak Polacy piją w wakacje?

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 23 września 2025 10:41

Fundacja GrowSPACE, w ramach prowadzonej od miesięcy kampanii “Zero Procent Prawdy”, której celem jest przeciwdziałanie wczesnej inicjacji alkoholowej dzieci i młodzieży oraz całkowity zakaz publicznej reklamy piwa, w tym tzw. napojów “zero”, przedstawiła dziś wyniki sondażu przeprowadzonego przez Ogólnopolską Grupę Badawczą na nasze zlecenie, celem uzyskania informacji o schematach spożywania alkoholu przez Polaków w okresie wakacji.
Jak Polacy piją w wakacje? - Obrazek nagłówka
fot. iStock

Aż 44,77% ankietowanych stwierdziło, iż spożywało alkohol przed osiągnięciem pełnoletności, a aż 6,85% mając mniej niż 14 lat. Jednocześnie, aż 40,29% ankietowanych w wieku 18-29 lat nie miało problemu ze zdobyciem alkoholu pomimo niepełnoletności.

Przeprowadzone przez OGB badanie wskazuje, że 64,22% ankietowanych chociaż raz w czasie mijających wakacji 2025 spożywało alkohol, w tym 17,20% raz w tygodniu, a 6,32% kilka razy w tygodniu. Wśród młodzieży w wieku 18-29 lat tylko 21,80% ankietowanych w ogóle nie sięgnęło po alkohol w czasie wakacji. Alkoholem tym, w głównej mierze, bo dla aż 49,46% ankietowanych było piwo.

W sondażu sprawdzono również podejście Polaków do alkoholu - aż 90,52% uważa, że jego spożycie w młodym wieku jest szkodliwe dla zdrowia i rozwoju, a 69,73% ankietowanych oczekuje podjęcia aktywnych działań przez polityków na rzecz przeciwdziałania alkoholizacji dzieci i młodzieży.

Większość, bo 64,19% Polaków uważa, iż powinien zostać wprowadzony całkowity zakaz publicznej reklamy alkoholu, w tym piwa oraz tzw. napojów 0%. Kiedy ostatnio prowadziliśmy sondaż (kwiecień 2025 roku), 62,6% Polaków popierało ten postulat, co pokazuje wzrost na przestrzenii ostatnich 4 miesięcy. Ta sama grupa (64,92%) uważa, że reklamy piwa (np. w telewizji lub przestrzenii publicznej) zachęcają do sięgnięcia po alkohol przez młodych ludzi.

Badanie zostało przeprowadzone przez Ogólnopolską Grupę Badawczą na reprezentatywnej próbie 1001 osób w dniach 1-12 września 2025 roku. Badanie zostało zrealizowane metodą telefoniczną, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI). Zastosowano losowo-kwotowy dobór próby, a jej struktura jest tożsama ze strukturą dorosłych mieszkańców, ich miejsca zamieszkania, płci oraz wieku (dane wg GUS). Poziom ufności wynosi 95 proc., a maksymalny błąd statystyczny sięga zaś 4,3 proc. Badanie było realizowane na zasadzie autodeklaracji respondentów.

GrowSpace nie poprzestaje w dalszych działaniach - "Wczoraj spotkaliśmy się z Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Zdrowia Panią Katarzyną Kęcką, a 8 października weźmiemy udział w posiedzeniu sejmowej komisji zdrowia, gdzie w gronie ekspertów i polityków będziemy rozmawiać o tym jak wypracować skuteczne i długofalowe rozwiązania."

“Prowadzona przez nas kampania oraz drugi już sondaż przygotowany przez Ogólnopolską Grupę Badawczą pokazują, że Polacy piją dużo, wybierając piwo jako główny napój alkoholowy. Masowo atakuje się nas reklamami w każdej postaci - od telewizji, przestrzenii publicznej, sponsorowanie wydarzeń czy takie promocje, jak “12+12”. Zrelaksowani i wypoczęci ludzie spożywający alkohol lub szczęśliwe rodziny otoczone piwem to niezdrowy obraz społeczeństwa. To reklamy wspierające uzależnienie, spożycie napojów, z których negatywnymi skutkami walczy dziś nawet milion Polek i Polaków. Dlatego też, kontynuujemy nasze działania w ramach Kampanii “Zero Procent Prawdy”, której celem jest przeciwdziałanie wczesnej inicjacji alkoholowej dzieci i młodzieży oraz doprowadzenie do całkowitego zakazu publicznej reklamy alkoholu, w tym piwa oraz tzw. napojów “zero procent”. - powiedział Jan Pieniążek, Koordynator Kampanii “Zero Procent Prawdy”.

Zakaz reklamy alkoholu

“Wprowadzenie całkowitego zakazu reklam alkoholu, w tym piwa oraz napojów „zero” promowanych pod marką piwa, jest kluczowym krokiem w kierunku ochrony zdrowia psychicznego w społeczeństwie. Z psychologicznego punktu widzenia reklama alkoholu nie tylko promuje konsumpcję, ale także normalizuje obecność substancji psychoaktywnej w życiu codziennym, czyniąc ją elementem kultury, relaksu czy nagrody. Badania nad mechanizmami uczenia się pokazują, że powtarzalne przekazy reklamowe tworzą skojarzenia emocjonalne i wzmacniają pozytywne postawy wobec alkoholu, co w dłuższej perspektywie zwiększa ryzyko sięgania po niego, zwłaszcza wśród młodzieży.

Z perspektywy profilaktyki zdrowia psychicznego ograniczenie reklam alkoholu to ważne działanie prewencyjne. Chroni przed wczesną inicjacją alkoholową, zmniejsza ryzyko uzależnień oraz problemów emocjonalnych związanych z nadużywaniem substancji. To również sygnał kulturowy, że jako społeczeństwo wybieramy promowanie zdrowych wzorców i realnej troski o dobrostan psychiczny młodego pokolenia.” - przyznaje Krystyna Piątkowska, psychoedukatorka Fundacji GrowSPACE, Ekspertka Kampanii “Zero procent prawdy”.

Zdecydowana większośc z nas, w tym ja, moje rówieśniczki oraz moi rówieśnicy rozpoczęliśmy inicjację alkoholową za wcześnie, kiedy byliśmy jeszcze niepełnoletnimi dziećmi. Zakup alkoholu nigdy nie był problemem, pomimo wieku, a presja rówieśnicza i społeczna związana z inicjacją była i jest na tyle duża, że zrobimy prawie wszystko, żeby go zdobyć. Każdy weekend duża część młodych osób wiąże z piwem, wódką, imprezą i kacem kolejnego dnia. Jednak to piwo jest najszerzej dostępne, tanie, traktowane w społeczeństwie jako niegroźny napój stanowiący element każdego dobrego spotkania. Dlaczego? Bo reklamy kreują taki wizerunek, w którym szczęśliwi ludzie, wesołe rodziny i przyjemne wydarzenia otoczone są piwem. Reklamy te są też masowo kierowane do nas - młodych. Nikomu w moim wieku nie muszę przypominać piosenek o połączeniu piwa z mrożoną herbatą i późniejszy produkt który to utożsamia. Często kiedy odmawiam alkoholu podczas imprez spotykam się z szeregiem negatywnych komentarzy dlaczego i co jest tego powodem. Taki obraz kreują reklamy, w którym nie spożywanie alkoholu jest negatywne. Skutkiem natomiast są choroby alkoholowe” - mówi Maja Lewandowska, twarz Kampanii “Zero Procent Prawdy”

“Nasze działania to nie tylko sondaże, komentarze o negatywnych skutkach nadmiernego spożywania alkoholu czy reklam piwa. Jesteśmy po spotkaniach z Rzeczniczką Praw Dziecka, Wiceministrą Aleksandrą Gajewską czy wczorajszym spotkaniu w Ministerstwie Zdrowia. Co przed nami? Między innymi spotkanie w Ministerstwie Edukacji z Podsekretarzy Stanu - Pauliną Piechną-Więckiewicz. Przede wszystkim jednak - 8 października odbędzie się komisja sejmowa w Komisji Zdrowia poświęcona reklamom alkoholu, w tym w szczególności piwa, podczas której wśród polityków oraz ekspertów będziemy debatować nad konkretnymi rozwiązaniami. Podobne działania w kolejnych tygodniach planujemy w Senacie RP. Cel? Publiczny zakaz reklamy piwa, w tym tzw. napojów “zero” oraz przeciwdziałanie wczesnej inicjacji alkoholowej dzieci i młodzieży.” - powiedział Dominik Kuc, Członek Zarządu Fundacji GrowSPACE.

Źródło: GrowSPACE

Podobne artykuły

Zdj1
4 listopada 2025
Zrzut ekranu 2025-10-23 o 11.51.46

Cyfrowa samotność polskich dzieci

27 października 2025
Zrzut ekranu 2025-10-16 o 08.20.33
16 października 2025

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie o pracę za darmo

Lub znajdź wyjątkowe miejsce pracy!

Zobacz także