Lekarze rodzinni: ZDROWYCH Świąt Wielkanocnych!

wielkanoc
Fot. Thinkstock/Getty Images
Już wkrótce Wielkanoc - radosny czas wytchnienia i odpoczynku, spędzony w gronie najbliższych. Na świątecznych stołach nie zabraknie tradycyjnych przysmaków. - Jedzmy na zdrowie, ale z umiarem, no i nie zapominajmy o ruchu - radzą lekarze PPOZ.
Paweł Grzybowski 2017-04-14 14:16

Wielkanoc wiąże się z wyjątkową obfitością potraw. Żurek podany w chrupiącym chlebie, faszerowane jajka, sałatki z majonezem, no i ciasta: mazurek, baba pisakowa, drożdżowa… Ładne, pyszne, ale – niestety - wysokokaloryczne. Bogate w tłuszcz i cukier!

Żeby Wielkanoc nie oznaczała zbyt wielu dodatkowych kilogramów wystarczy trzymać się kilku podstawowych zasad! Przede wszystkim - nie wolno się przejadać, a niektóre przepisy warto zmodyfikować.

Dietetycy radzą, aby do sosów i sałatek, zamiast tłustego majonezu czy śmietany, dodać jogurt naturalny z dodatkiem majonezu o obniżonej ilości tłuszczu. Na przemianę materii świetnie działają suszone zioła ułatwiające i przyspieszające trawienie: cząber, gorczyca, kminek, imbir, jałowiec, estragon, rozmaryn. Tłuste mięsa można zastąpić polędwicą, kurczakiem, indykiem, lub schabem. Unikajmy smażenia - pieczenie jest zdrowsze!

Lekarze PPOZ ostrzegają też przed nadmiernym spożywaniem jaj, szczególnie żółtek. Są kaloryczne, a poza tym zawierają dużo tłuszczu oraz cholesterolu LDL, który niekorzystnie wpływa na nasze zdrowie.

Osoby z podwyższonym poziomem cholesterolu powinny też unikać ciast na bazie margaryny, z dużą zawartością cukru, np. mazurków. Mniej szkodliwy pod tym względem, a także mniej kaloryczny, jest na przykład sernik na zimno, pascha z chudego sera, czy kawałek babki drożdżowej (ale bez lukru!)

Nie przesadzajmy z wysoce kalorycznym alkoholem. Wybierajmy raczej wino wytrawne, które dodatkowo ułatwi trawienie.

…- Po obfitym śniadaniu wielkanocnym, albo obiedzie koniecznie trzeba się wybrać na długi, rodzinny spacer. W ten sposób pozwolimy naszemu organizmowi odpocząć, a ruch przyśpieszy procesy trawienne. Dla bardziej wytrwalszych zalecany jest jogging po parku lub lesie. Wiosna zachęca do tego, żeby święta spędzić aktywnie mówi Bożena Janicka.

Dla przypomnienia

Wielkanocna tabela kaloryczna (100 g potrawy)

Babka drożdżowa – 308 kcal

Jajka w majonezie – 303 kcal

Kiełbasa biała – 323 kcal

Mazurek – 425 kcal

Pasztet pieczony – 394 kcal

Polędwica wieprzowa duszona – 147 kcal

Rzeżucha – 18 kcal

Sałatka jarzynowa z majonezem – 192 kcal

Sałatka jarzynowa z jogurtem i majonezem – 117 kcal

Schab pieczony – 291 kcal

Sernik – 330 kcal

Żurek z kiełbasą – 94 kcal

Źródło: PPOZ

PDF

Zobacz także