Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Apele i stanowiska podjęte przez NRL 25 stycznia 2019 r.

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 28 stycznia 2019 11:16

Apele i stanowiska podjęte przez NRL 25 stycznia 2019 r. - Obrazek nagłówka
Thinkstock/GettyImages
Naczelna Rada Lekarska na piątkowym posiedzeniu przyjęła apele do premiera i ministra zdrowia oraz stanowiska w sprawie ustaw.

Naczelna Rada Lekarska na posiedzeniu 25 stycznia br. przyjęła:

Apel do ministra zdrowia o uzupełnienie katalogu świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia stomatologicznego o świadczenie usunięcia wypełnienia amalgamatowego.

Apel do prezesa Rady Ministrów o refundację kosztów dostosowania gabinetów stomatologicznych do wymogów wynikających z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/852 z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie rtęci oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1102/2008.

Stanowisko w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz niektórych innych ustaw

Stanowisko w sprawie obowiązków lekarzy dentystów wynikających z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/852 z dnia 17 maja 2017 w sprawie rtęci oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1102/2008

Stanowisko w sprawie projektu ustawy o zianie ustawy – prawo farmaceutyczne


APEL Nr 1/19/VIII

NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ

z dnia 25 stycznia 2019 r.

do Ministra Zdrowia

o uzupełnienie katalogu świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia stomatologicznego o świadczenie usunięcia wypełnienia amalgamatowego

Naczelna Rada Lekarska apeluje do ministra zdrowia o uzupełnienie katalogu świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia stomatologicznego zawartego w rozporządzeniu ministra zdrowia z dnia 6 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia stomatologicznego o świadczenie usunięcia wypełnienia amalgamatowego z jednoczesnym przypisaniem ww. świadczeniu - do czasu dokonania taryfikacji świadczeń - nie mniej niż 60 punktów rozliczeniowych.

Wobec nowych obowiązków nałożonych na lekarzy dentystów w art. 10 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/852 z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie rtęci oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1102/2008, związanych z koniecznością instalacji od dnia 1 stycznia 2019 r. separatorów amalgamatu oraz mając na uwadze, że w wykazie materiałów stomatologicznych stosowanych przy udzielaniu świadczeń gwarantowanych, określonych w załączniku nr 11 do rozporządzenia ministra zdrowia z dnia 6 listopada 2013 r. w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia stomatologicznego znajduje się amalgamat, wniosek ten, podyktowany względami bezpieczeństwa pacjentów oraz lekarzy dentystów jest jak najbardziej zasadny.Wycena publicznych świadczeń stomatologicznych, będąca wynikiem niezmienianej od lat, oraz znacznie zróżnicowanej w obrębie kraju wyceny punktu rozliczeniowego - nie pozwala gabinetom stomatologicznym na sfinansowanie inwestycji instalacji separatorów amalgamatu z bieżących przychodów kontraktu stomatologicznego. Wobec powyższego określenie wprost w rozporządzeniu liczby 40 punktów rozliczeniowych zabezpieczy stały poziom wyceny tego świadczenia, do czasu rzetelnej taryfikacji wszystkich świadczeń stomatologicznych.

APEL Nr 2/19/ VIII

NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ

z dnia 25 stycznia 2019 r.

do Prezesa Rady Ministrów

o refundację kosztów dostosowania gabinetów stomatologicznych do wymogów wynikających z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/852 z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie rtęci oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1102/2008

Naczelna Rada Lekarska apeluje do prezesa Rady Ministrów o pilne podjęcie działań mających na celu refundację kosztów dostosowania gabinetów stomatologicznych do wymogów wynikających z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/852 z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie rtęci oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1102/2008 (dalej: Rozporządzenie UE).

Zgodnie z art. 10 ust. 4 Rozporządzenia UE od dnia 1 stycznia 2019 r. gabinety stomatologiczne, w których stosowany jest amalgamat stomatologiczny lub w których usuwane są wypełnienia z amalgamatu stomatologicznego lub zęby zawierające takie wypełnienia, muszą być wyposażone w separator amalgamatu.

Podkreślenia wymaga, że stosowanie przez lekarzy dentystów separatorów amalgamatu nie służy ani zapewnieniu lepszej jakości świadczeń stomatologicznych, ani ułatwieniu pracy lekarzy dentystów, jest wymogiem wyłącznie z zakresu ochrony środowiska.

Jednocześnie samorząd lekarski zwraca uwagę, że realizacja ww. obowiązku stanowi dla lekarzy dentystów znaczny wydatek, a koszt instalacji (zakup i montaż) separatora amalgamatu nie będzie jedynym wydatkiem związanym z wykonaniem przedmiotowego obowiązku. Na gabinetach stomatologicznych będzie ciążyła konieczność pokrycia kosztów serwisowania zainstalowanych urządzeń, a wraz z upływem lat - ich wymiany, a także pojawią się zwiększone koszty związane z utylizacją odpadów amalgamatowych.

Współcześnie w leczeniu stomatologicznym amalgamat jest materiałem zdecydowanie rzadziej stosowanym niż w latach poprzednich, a stopień emisji rtęci w leczeniu stomatologicznym w porównaniu z emisją rtęci w przemyśle jest znikomy. W związku z powyższym koszt instalacji i utrzymania przez lekarzy dentystów separatorów jest nieadekwatny do zagrożenia wywołanego przez emisję rtęci stosowanej w leczeniu stomatologicznym i tym samym powinien znaleźć odzwierciedlenie w regulacjach umożliwiających lekarzom dentystom uzyskanie pokrycia kosztów z tym związanych.

Wobec powyższego oraz biorąc pod uwagę, że celem przedmiotowego rozporządzenia UE jest wyłącznie ochrona środowiska, będąca zadaniem należącym do władz państwowych oraz samorządu terytorialnego Naczelna Rada Lekarska apeluje o refundację kosztów dostosowania gabinetów stomatologicznych do wymogów wynikających z rozporządzenia UE, poprzez zaangażowanie środków publicznych, m.in. środków z funduszy celowych, lub unijnych bądź umożliwienie odliczenia tych kosztów od podatku czy też pomniejszenie podstawy opodatkowania.

Samorząd lekarski wskazuje przy tym, że wiele nakładanych przez Państwo obowiązków z zakresu ochrony środowiska korzysta ze znacznego sfinansowania ze środków budżetowych lub innego rodzaju wsparcia finansowego.

STANOWISKO Nr 1/19/VIII

NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ

z dnia 25 stycznia 2019 r.

w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz niektórych innych ustaw

Naczelna Rada Lekarska, po zapoznaniu się z projektem ustawy o zmianie ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz niektórych innych ustaw (projekt z dnia 11 grudnia 2018 r.), przekazanym przez dr Jarosława Bilińskiego – przewodniczącego zespołu do spraw opracowania propozycji nowelizacji ustawy o zawodach lekarza i lekarza dentysty przy ministrze zdrowia, popiera kierunek głębokiej reformy systemu kształcenia oraz zmian warunków pracy lekarzy i lekarzy dentystów, zainicjowany przez zespół.

Samorząd lekarski oczekuje od ministra zdrowia pilnego rozpoczęcia prac nad projektem i podtrzymuje swoją deklarację udziału w konsultacjach projektów aktów prawnych na obecnym etapie legislacyjnym, a więc jeszcze w trakcie ich tworzenia, co traktuje jako zadanie priorytetowe.

Naczelna Rada Lekarska, doceniając pracę członków zespołu włożoną w opracowanie przedmiotowego projektu, wyraża podziękowanie wszystkim osobom zaangażowanym w jego przygotowanie.

STANOWISKO Nr 2/19/VIII

NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ

z dnia 25 stycznia 2019 r.

w sprawie obowiązków lekarzy dentystów wynikających z rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/852 z dnia 17 maja 2017 r. w sprawie rtęci oraz uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1102/2008

Naczelna Rada Lekarska popiera stanowisko nr 1/VIII/2019 Prezydium Komisji Stomatologicznej NRL z 4 stycznia 2019 r., w którym zawarto opis działań NRL mających na celu opracowanie optymalnego schematu implementacji przepisów art. 10 Rozporządzenia UE oraz przebieg rozmów w tej sprawie z ministrem zdrowia.

Zgodnie z art. 10 ust. 4 rozporządzenie UE od dnia 1 stycznia 2019 r. podmioty prowadzące gabinety stomatologiczne, w których stosowany jest amalgamat stomatologiczny lub w których usuwane są wypełnienia z amalgamatu stomatologicznego lub zęby zawierające takie wypełnienia, są zobowiązane do zainstalowania i utrzymywania separatorów amalgamatu.

Naczelna Rada Lekarska zwraca uwagę na fakt, że normy zawarte w art. 10 rozporządzenia UE są zaadresowane w sposób niejednolity. Art. 10 ust. 4 rozporządzenia UE zobowiązuje „podmioty prowadzące gabinety stomatologiczne” do instalacji separatorów, z kolei art. 10 ust. 6 rozporządzenia UE nakłada na „lekarzy dentystów” obowiązek „aby odpadami amalgamatu, w tym również pozostałościami amalgamatu, jego cząstkami, wypełnieniami raz zębami, lub ich częściami, zanieczyszczonymi amalgamatem stomatologicznym, zajmował się i dokonywał ich zbiórki upoważniony do tego zakład lub przedsiębiorstwo specjalizujące się w gospodarowaniu odpadami. Lekarze dentyści w żadnym przypadku nie mogą uwalniać – bezpośrednio lub pośrednio – takich odpadów amalgamatu do środowiska.”

Wobec zaadresowania części norm wprost do lekarzy dentystów, Naczelna Rada Lekarska wyjaśnia, że zawarte w art. 10 ust. 6 rozporządzenia UE zobowiązanie może być skuteczne jedynie wobec lekarzy dentystów prowadzących praktyki lekarskie (z wyjątkiem praktyk w podmiocie leczniczym), oraz będących właścicielami lub kierownikami podmiotów leczniczych.

Ponadto Naczelna Rada Lekarska, sprawując w myśl art. 39 ust.1 pkt 1) ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o izbach lekarskich nadzór nad sumiennym i należytym wykonywaniem zawodu lekarza dentysty zwraca uwagę na istotny błąd w art. 10 ust. 4 rozporządzenia UE, polegający na przyjęciu związku pomiędzy usuwaniem zębów zawierających wypełnienia amalgamatowe a obowiązkiem instalacji separatora amalgamatu.

W ocenie samorządu lekarskiego związek ten nie istnieje. Wypełnienia amalgamatowe usuwane są razem z zębami, tym samym razem z usuniętym zębem podlegają zasadom gospodarki odpadami medycznymi i poza nielicznymi sytuacjami, kiedy w trakcie ekstrakcji zachodzi konieczność naruszenia wypełnienia amalgamatowego (np. separacji korzeni z pozostałością części koronowej zawierającej takie wypełnienie) procedura ekstrakcji zęba nie powoduje dostania się opiłków amalgamatu do wody opuszczającej system wodny unitu stomatologicznego (a tylko tę część obsługuje separator).

Wobec powyższego, dla ustalenia obowiązku instalacji separatora bez znaczenia pozostaje gotowość do udzielenia pacjentowi pomocy, polegającej na:

trepanacji komory zęba poprzez istniejące wypełnienie amalgamatowe,
ekstrakcji, również z separacją korzeni zęba z resztą części koronowej zawierającą takie wypełnienie, lub
sytuacji, w której lekarz dentysta uzna założenie takiego wypełnienia za absolutnie niezbędne z uwagi na szczególne potrzeby medyczne pacjenta (art. 10 ust. 2 rozporządzenia UE).

Jednocześnie z niniejszym Stanowiskiem Naczelna Rada Lekarska podejmuje apel do:

prezesa Rady Ministrów, o objęcie inwestycji instalacji separatora amalgamatu w podmiotach wykonujących działalność leczniczą jedną z form refundacji kosztów, z wykorzystaniem środków publicznych, w tym z funduszy celowych, lub poprzez narzędzia o charakterze podatkowym (odpis od podatku lub pomniejszenie podstawy opodatkowania);
ministra zdrowia, o uzupełnienie wykazu świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia stomatologicznego o procedurę usunięcia wypełnienia amalgamatowego.

Ww. apele stanowią wyraz przekonania Naczelnej Rady Lekarskiej o braku podstaw do nałożenia na lekarzy dentystów obowiązku usuwania skutków stosowania przez lata, niegdyś jedynego dostępnego w publicznej służbie zdrowia - materiału do wypełnień w zębach bocznych.

Naczelna Rada Lekarska stoi na stanowisku, że od dnia 1 stycznia 2019 r. praca gabinetu lekarza dentysty, w aspekcie stosowania amalgamatu stomatologicznego powinna polegać na zastosowaniu się do jednego z trzech modeli:

Model 1: do czasu podjęcia przez władze publiczne decyzji, o których mowa w apelach wymienionych w pkt. 1 lub 2, gabinety stomatologiczne, które chcą docelowo wykonywać wypełnienia amalgamatowe i je usuwać, a nie chcą bez zapewnienia należytej refundacji ryzykować inwestycji w separator amalgamatu, powinny w regulaminie podmiotu, sporządzonym na podstawie art. 24 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej zawrzeć informację o tym, że do czasu instalacji separatora wspartej skutkami jednej z powyższych decyzji (z pkt.1-w przypadku wszystkich gabinetów lub z pkt. 2-w przypadku gabinetów posiadających kontrakt z NFZ): usuwają wypełnienia amalgamatowe tylko w przypadkach, kiedy nie mają możliwości skierowania pacjenta do gabinetu wyposażonego w separator, oraz nie zakładają wypełnień amalgamatowych.

Model 2: gabinet inwestujący w chwili obecnej w instalację separatora amalgamatu, lub posiadający taką instalację, spełniającą warunek zatrzymywania co najmniej 95% cząstek amalgamatu (art.10 ust 4 lit. a rozporządzenia UE) musi mieć możliwość skorzystania z zastosowanej przez władze publiczne formy refundacji kosztów, o której mowa w apelu NRL do prezesa RM. Gabinet taki, z racji posiadania separatora pracuje z amalgamatem stomatologicznym usuwając i zakładając wypełnienia amalgamatowe, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w art.10 ust. 2 rozporządzenia UE (zęby mleczne, wypełnienia u dzieci i młodzieży poniżej 15 r.ż. oraz kobiet ciężarnych i karmiących).

Model 3: gabinet stomatologiczny, w regulaminie podmiotu sporządzonym na podstawie art. 24 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej dodaje informację, że całkowicie i bezterminowo nie zakłada wypełnień amalgamatowych i z zastrzeżeniem przypadków pierwszej pomocy polegającej na trepanacji zęba poprzez wypełnienie amalgamatowe - również ich nie usuwa.

STANOWISKO Nr 3/19/VIII

NACZELNEJ RADY LEKARSKIEJ

z dnia 25 stycznia 2019 r.

w sprawie projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne

Naczelna Rada Lekarska po zapoznaniu się z projektem ustawy o zmianie ustawy – Prawo farmaceutyczne, o treści którego poinformował Główny Inspektor Farmaceutyczny, pan Paweł Piotrowski, pismem z dnia 4 stycznia 2019 r., znak: PL.022.9.2018.MO.12, nie zgłasza uwag do przedmiotowego projektu.

Źródło: NIL

Tematy

nil / nrl

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.