Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

PKPO do szefa TVP: misja to też zdrowie

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 17 lutego 2020 08:44

PKPO do szefa TVP: misja to też zdrowie  - Obrazek nagłówka
PKPO
W związku z dotacją dla mediów publicznych Polska Koalicja Pacjentów Onkologicznych wystosowała list otwarty do Jacka Kurskiego, prezesa Zarządu Telewizji Polskiej.
  • TVP i Polskiego Radia otrzymały 2 mld zł na dopłaty jako rekompensatę za ulgi abonamentowe
  • W ocenie PKPO zaplanowana kwota na onkologię na lata 2020-2030 5 mld wydaje się nam zbyt niska
  • W misję narodowych mediów wpisane jest propagowanie szeroko rozumianej kultury, w tym także kultury zdrowotnej społeczeństwa
  • Skoro parlament przyznał dodatkowe 2 mld zł publicznym mediom na pełnie ich misji, powinny się one z nich wywiązać, tym bardziej że zdrowie, a zwłaszcza onkologia, są priorytetem rządu.
Publikujemy treść listu:
"Szanowny Panie Prezesie
W ostatnich dniach toczy się burzliwa dyskusja nad przyznaniem głosami większości parlamentarnej kwoty 2 mld zł na dopłaty dla TVP i Polskiego Radia jako rekompensatę za ulgi abonamentowe. Zdaniem opozycji pieniądze te powinny zostać przeznaczone na leczenie chorych na nowotwory, na realizacje Narodowej Strategii Onkologicznej. Zarząd Polskiej Koalicji Pacjentów Onkologicznych – organizacji parasolowej reprezentującej 50 organizacji chorych na nowotwory w Polsce – uważa, że powinien Pan, jako już faktyczny dysponent tej kwoty, zapoznać się z naszą opinią o możliwościach jej wykorzystania w celu poprawy zdrowia Polaków.
Także, my liderzy organizacji pacjentów, podczas naszych debat uznaliśmy, że zagrożeniem dla realizacji NSO - wieloletniego projektu zmian w polskiej onkologii - może być zbyt małe finansowanie. Zaplanowana na lata 2020-2030 kwota 5 mld wydaje się nam zbyt niska. Dlatego wskazujemy inne źródeł finansowania Cancer Palnu, jak i innych potrzeb chorych na nowotwory, takie jak: opłata cukrowa, akcyza od wyrobów tytoniowych, e-papierosów czy suplementów diety.
Nie negujemy, że na pełnienie swojej misji polskie media publiczne - podobnie jak narodowe stacje w innych krajach - potrzebują odpowiednie środki. Jednak zdaniem liderów PKPO w misję narodowych mediów wpisane jest propagowanie szeroko rozumianej kultury, w tym także kultury zdrowotnej społeczeństwa. Wskazujemy tu m.in. na zdrowy styl życia i inne zachowania prozdrowotne, które są podstawą profilaktyki chorób nowotworowych i ich wczesnego wykrycia, co daje możliwość nawet całkowitego wyleczenia. Skoro parlament przyznał dodatkowe 2 mld zł publicznym mediom na pełnie ich misji, powinny się one z nich wywiązać, tym bardziej że zdrowie, a zwłaszcza onkologia, są priorytetem rządu.
Uważamy, że część tych środków należy wykorzystać na sfinansowanie profesjonalnej, kilkuletniej kampanii społecznej w mediach publicznych – radiu i telewizji – poświęconej pierwotnej i wtórnej profilaktyce nowotworów. Powinni ją opracować specjaliści w dziedzinie mediów oraz eksperci zajmujący się profilaktyką nowotworów. Kampania powinna zostać poprzedzona badaniami, które wskażą, jakich powinien być jej charakter, aby osiągnęła określone cele – zwiększenie zgłaszalności na badania przesiewowe i zmianę zachowań prozdrowotnych. Naszym zdaniem prowadzona w tej chwili kampania z budżetu Ministerstwa Zdrowia jest mało rozpoznawalna, niejednorodna, jej przekaz nie dociera do społeczeństwa.
Z własnych skromnych środków naszych organizacji prowadziliśmy przez cały 2018 rok Ogólnopolską Kampanię Profilaktyczną „Wczesne wykrycie, to życie”, którą charytatywnie wspierały takie gwiazdy TVP, jak Marta Manowska, Hanna Śleszyńska, Olga Kalicka, Wiktoria Gąsiewska, Ewa Uryga, Orina Krajewska, Olga Szomańska, Maria Pawłowska, Bartek Szymoniak. Jesteśmy przekonani, że artyści Ci, jak i inne znane z mediów osoby, wsparłyby kampanię na rzecz profilaktyki nowotworów. Z pewnością włączyłby się w nią Pan Zenek Martyniuk i inne gwiazdy disco polo, a także artyści reprezentujący inne style muzyki, np. Pani Małgorzata Walewska. Koncert charytatywny na rzecz chorych na raka „MUZYKA kontra RAK. Od disco do opery” mógłby być jednym z projektów, który chętnie zrealizowalibyśmy z TVP. Nasza misja - Poprawa jakości jakości i przedłużenie życia chorych na nowotwory w Polsce spotkałby się tu z Waszą misją. Pomysłów na takie projekty mamy wiele, że choćby wspomnę marzenie prezes Federacji Stowarzyszeń „Amazonki” o międzynarodowej wyprawie kobiet po leczeniu raka piersi w dorzecze Amazonki, którą mogłaby sfilmować ekipa TVP, czy cykliczne edukacyjne programy zdrowotne z udziałem ekspertów.
Zapraszamy do rozmowy i wspólnego działania na rzecz profilaktyki, leczenia a przede wszystkim odczarowania wizerunku raka w Polsce. Możemy wspólnie pokazać, że rak obecnie to choroba przewlekła i zamiast z nim walczyć, pacjenci mogą nauczyć się żyć z rakiem w dobrej jakości życia i aktywnie go leczyć. Te 2 mld zł przyznane Telewizji Polskiej i Polskiemu Radiu, niech zostaną spożytkowane choć w części na to, aby nasze wskaźniki przeżyć pięcioletnich wzrosły do europejskiego poziomu."
Źródło: PKPO

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także