Poniżej zamieszczamy uzasadnienie rozporządzenia.
Projekt rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie wskazania zakładu psychiatrycznego
wykonującego obserwację orzeczoną przez sąd, stanowi wykonanie upoważnienia zawartego w art. 13 ust. 5 ustawy z dnia 22 listopada 2013 r. o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób (Dz. U. z 2019 poz. 2203, z późn. zm.).
Obserwacja orzeczona przez sąd wobec osoby objętej wnioskiem o jej uznanie za osobę
stwarzającą zagrożenie, o której mowa w ustawie z dnia 22 listopada 2013 r. o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób obecnie jest wykonywana w Krajowym Ośrodku Zapobiegania Zachowaniom Dyssocjalnym w Gostyninie, dalej jako „Ośrodek”.
Z uwagi jednak na znaczne przekroczenie liczby osób umieszczanych w Ośrodku na podstawie postanowienia sądu o uznaniu osoby za stwarzającą zagrożenie, co uniemożliwia prawidłowe prowadzenie obserwacji psychiatrycznej, a także może mieć negatywny wpływ na proces terapeutyczny pacjentów, za konieczne uznano wskazanie innego zakładu psychiatrycznego, w którym będzie wykonywana obserwacja. Zakładem tym będzie Szpital dla Nerwowo i Psychicznie Chorych im. St. Kryzana w Starogardzie Gdańskim.
Jednocześnie należy wskazać, że w opinii ekspertów Szpital dla Nerwowo i Psychicznie
Chorych im. St. Kryzana w Starogardzie Gdańskim dysponuje wiedzą, a także doświadczeniem w ocenie ryzyka zachowań przemocowych i ma możliwość wykonywania tego rodzaju obserwacji.
Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie z dniem następującym
po dniu jego ogłoszenia. Należy uznać, że wejście w życie przepisów rozporządzenia w tym terminie jest uzasadnione i konieczne z uwagi na sytuację, jaka powstała w związku ze stałym wzrostem liczby pacjentów kierowanych do Ośrodku, a zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją na przeszkodzie takiemu rozwiązaniu.
Projekt rozporządzenia nie jest objęty prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej, w tym Europejskiemu Bankowi Centralnemu, w celu uzyskania opinii, dokonania powiadomienia, konsultacji lub uzgodnienia.
Projekt rozporządzenia nie ma wpływu na działalność mikroprzedsiębiorców, małych
i średnich przedsiębiorców. Projektowane rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych i w związku z tym nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039 oraz z 2004 r. poz. 597).
Brak jest możliwości podjęcia alternatywnych w stosunku do wydania rozporządzenia
środków umożliwiających osiągnięcie zamierzonego celu.
Źródło: RCL