Jak soki mogą wpłynąć na poprawę stanu zdrowia?

74226923
Jak powstaje sok? Co można dodać do soku? Jak soki i musy mogą wpłynąć na stan zdrowia? O tym Iwona Schymalla rozmawia z dr Katarzyną Stoś, kierownikiem Zakładu Żywności i Suplementów Diety w Instytucie Żywności i Żywienia.
Iwona Schymalla 2015-05-01 07:00

Jak powstaje sok? Co można dodać do soku? Jak soki i musy mogą wpłynąć na stan zdrowia? O tym Iwona Schymalla rozmawia z dr Katarzyną Stoś, kierownikiem Zakładu Żywności i Suplementów Diety w Instytucie Żywności i Żywienia.

Jakie wyróżniamy soki i musy? W jaki sposób zapewniane jest  bezpieczeństwo technologiczne ich produkcji?

Produkcja soków i same soki są objęte regulacją dyrektywy UE z roku 2012, wdrożonej w Polsce w roku 2013. Dyrektywa definiuje, jakie są wymagania dla tych produktów. Soki owocowe to produkty otrzymywane ze świeżych lub mrożonych czy schłodzonych, dojrzałych owoców. Do soków owocowych nie wolno również dodawać żadnych cukrów. Poddawane są one procesowi wyciskania, następnie wyciśnięty sok procesowi pasteryzacji, która ma zapewnić bezpieczeństwo mikrobiologiczne. Później sok jest rozlewany bądź koncentrowany dla późniejszego odtworzenia, ale zawsze ten sok musi odpowiadać składem temu świeżo wyciśniętemu. Czyli, skład soku owocowego jest bardzo zbliżony do składu owoców, a sok warzywny do warzyw. Jest jeszcze regulowana kwestia soku pomidorowego. Do niego można dodać pewne zioła czy trochę soli. Natomiast soki stuprocentowe są bez żadnych dodatków. Co ważne, dziś soki owocowe nie mogą zawierać konserwantów, barwników, aromatów syntetycznych ani substancji słodzących. Czyli są naturalnym produktem odpowiadającym swym składem owocom.

Badania pokazują, że polskim dzieciom  brakuje witamin.  Jaką rolę mogą spełnić zmiany w diecie i uwzględnienie w niej soków i musów?

To obserwuje się u dzieci i dorosłych. Mamy z jednej strony nadmiar spożywania tych składników, które nie są korzystne dla naszego zdrowia, dostarczających za dużo energii, tłuszczu i cukru, z drugiej badania pokazują że mamy niedobory witamin i wielu składników mineralnych. Nawet takich witamin jak C, B-karoten.  Warzywa i owoce, przetwory z tych surowców są bardzo dobrym źródłem zarówno witamin jak i składników mineralnych. Myślę, że większe spożycie tych produktów może wpłynąć na poprawę stanu odżywienia dzieci, ale i dorosłych, co korzystnie wpłynie na stan zdrowia naszej i przyszłych populacji.

Często matki, zamiast warzyw i owoców, które są naturalnym źródłem witamin, podają dzieciom suplementy diety. Jakie może to mieć konsekwencje dla zdrowia?

Zamiast suplementów zdecydowanie lepiej i bezpieczniej uzupełniać dietę w witaminy i składniki mineralne poprzez podawanie dzieciom warzyw i owoców (ewentualnie 1 z 5 dziennych porcji może być zastąpiona sokiem lub musem). Warzywa i owoce to naturalne źródło tych niezbędnych składników. Poza tym są źródłem wielu aktywnych składników roślinnych oraz błonnika. Stosowanie suplementów diety musi być bardzo ostrożne - w przypadku niewłaściwego stosowania istnieje potencjalne ryzyko spożycia wysokich dawek witamin i składników mineralnych.

PDF

Zobacz także