Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Dlaczego nie kształci się lekarzy, jak mają rozmawiać z pacjentami?

MedExpress Team

Alicja Dusza

Opublikowano 14 listopada 2014 11:58

Dlaczego nie kształci się lekarzy, jak mają rozmawiać z pacjentami? - Obrazek nagłówka
Specjaliści są zgodni, że jest problem w relacjach lekarz - pacjent. Do poprawy sytuacji ma przyczynić się powołane w czwartek Polskie Towarzystwo Komunikacji Medycznej, którego przewodniczącą została Katarzyna Jankowska (hematoonkolog dziecięcy z Bydgoszczy, z Collegium Medicum). Czym będzie zajmowało się Towarzystwo? Zapytaliśmy prof. Tomasza Pasierskiego, który zasiada w radzie naukowej Towarzystwa.

pasierski

Specjaliści są zgodni, że jest problem w relacjach lekarz - pacjent. Do poprawy sytuacji ma przyczynić się powołane w czwartek Polskie Towarzystwo Komunikacji Medycznej, którego przewodniczącą została Katarzyna Jankowska (hematoonkolog dziecięcy z Bydgoszczy, z Collegium Medicum). Czym będzie zajmowało się Towarzystwo? Zapytaliśmy prof. Tomasza Pasierskiego, który zasiada w radzie naukowej Towarzystwa.

Panie Profesorze, proszę powiedzieć czym będzie się zajmować Polskie Towarzystwo Komunikacji Medycznej?

Będziemy propagować ideę nauczania komunikacji medycznej lekarzy i studentów medycyny, rozwojem tej dziedziny wiedzy, która używa swoje własne narzędzia, ma osiągnięcia i dorobek.

Jest problem w komunikacji między lekarzami a pacjentami?

Większość spraw, jakie pojawiają się w obrębie nagłaśnianych przez media problemów w służbie zdrowia, wynika z błędów komunikacyjnych. Pojawiają się one wtedy, kiedy nie przedstawia się dobrze rodzinie opcji terapeutycznych i związanego z nimi ryzyka i kiedy potem zagubieni pacjenci często idą do sądów, bo są bezradni i nie wiedzą co mają zrobić. Uważam, że trzeba obecnie na uczelniach stworzyć odrębne przedmioty i programy nauczania komunikacji z pacjentem.

Czy podczas kształcenia lekarzy nie uczy się ich, jak mają rozmawiać z pacjentami?

Nigdzie w Polsce na uczelniach medycznych, poza Lublinem, nie ma takiego oddzielnego przedmiotu. Tu i ówdzie, czasami mówi się o tzw. komunikacji, ale uważam, że póki nie stworzymy nowego przedmiotu z wykwalifikowanymi wykładowcami, to wszystko będzie za mało.

Lekarze twierdzą, że nie mają czasu na komunikację z pacjentem bo muszą zajmować się biurokracją…

Nie chodzi o ilość czasu, a o jakość czasu. Każda minuta spędzona na rozmowie z pacjentem powinna być aktualizowana w sensie wartości komunikacji. To nie jest tak, że mamy mało czasu, a jeżeli tak jest, to trzeba ten czas dobrze wykorzystać na rozmowę z pacjentem. W moim odczuciu problemy w relacjach lekarz - pacjent, nie są jedynie kwestią czasu, lecz w większym stopniu braku umiejętności komunikacyjnych.

Przeczytaj również: Pacjent też człowiek. Porozmawiaj z nim

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także