Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie
banner

Jak zapobiegać bólom kręgosłupa

MedExpress Team

Łukasz Tokarski

Opublikowano 24 kwietnia 2014 12:59

Jak zapobiegać bólom kręgosłupa - Obrazek nagłówka
Fot. Thinkstock/Getty Images
Z danych statystycznych wynika, że ból kręgosłupa jest drugim co do częstotliwości występowania bólem. Około 30-40 proc. pacjentów zgłaszających się do ortopedy skarży się na problemy z kręgosłupem. Natomiast według sondażu TNS Pentor ponad połowa ankietowanych Polaków cierpi z powodu bólu kręgosłupa, a co szósty badany stwierdził, że dolegliwości te odczuwa bardzo często.
[caption id="attachment_41004" align="alignnone" width="620"]Thinkstock/Getty Images Thinkstock/Getty Images[/caption]

Z danych statystycznych wynika, że ból kręgosłupa jest drugim co do częstotliwości występowania bólem. Około 30-40 proc. pacjentów zgłaszających się do ortopedy skarży się na problemy z kręgosłupem. Natomiast według sondażu TNS Pentor ponad połowa ankietowanych Polaków cierpi z powodu bólu kręgosłupa, a co szósty badany stwierdził, że dolegliwości te odczuwa bardzo często.

– Kręgosłup jest skomplikowaną strukturą biomechaniczną złożoną z trzonów kręgowych, połączonych krążkami oraz stawami międzykręgowymi, więzadeł rozpiętych między nimi oraz mięśni głębokich, wpływających na jego stabilność, a także powierzchownych umożliwiających wykonywanie ruchów. Podstawowym elementem profilaktyki i leczenia bólów pleców jest dbanie o jak najlepszą kondycję wszystkich tych elementów, a w szczególności mięśni głębokich – mówi Marcin Grześkowiak, fizjoterapeuta z Poznania.

Lekarze oceniają, że nawet 90 proc. ludzi przynajmniej raz w życiu uskarżało się na problemy z kręgosłupem. Do najpowszechniejszych przyczyn bólów pleców zalicza się nieprawidłową postawę ciała, brak aktywności fizycznej, siedzący tryb życia oraz nadmierny wysiłek fizyczny. Ból może być również wynikiem wad wrodzonych, urazów i stanów zapalnych. Przewlekłe problemy bólowe pleców spowodowane mogą być chorobami zwyrodnieniowymi kręgosłupa, dyskopatią, chorobami narządów wewnętrznych, osteoporozą czy nowotworami.

By zadbać o kondycję swojego kręgosłupa, należy regularnie ćwiczyć, pamiętać o odpowiedniej wadze ciała i prawidłowej postawie. Jeśli przez długi czas przebywamy w pozycji siedzącej, powinniśmy regularnie robić kilkuminutowe przerwy tak, by pozbyć się ucisku, który powstaje przy takim ułożeniu ciała. Ważne jest również dbanie o odpowiednią pozycję podczas snu.

Źródło: materiały prasowe

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.