Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Groźby, pomówienia, przemoc fizyczna - jest nowy raport o niewłaściwych zachowaniach pacjentów wobec lekarzy

MedExpress Team

MedExpress Team

Groźby, pomówienia, przemoc fizyczna - jest nowy raport o niewłaściwych zachowaniach pacjentów wobec lekarzy - Obrazek nagłówka
Fot. Thinkstock/Getty Images
Czego pana na tych studiach uczyli? Nie wiesz kim ja jestem! - Dwie trzecie lekarzy w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy przynajmniej raz doświadczyło nieodpowiednich zachowań ze strony pacjentów.

Najczęściej są to niestosowne komentarze czy pomówienia (na przykład w Internecie), ale zdarzają się też akty fizycznej przemocy - wynika z raportu przeprowadzonego na zlecenie Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku. 

Z raportu wynika, że im młodszy lekarz, tym częściej spotyka się z niewłaściwym zachowaniem pacjentów. W grupie lekarzy ze stażem poniżej 10 lat blisko 82 proc. badanych doświadczyło nieprzyjemnych sytuacji. W przypadku lekarzy ze stażem trzydziestoletnim i dłuższym odsetek spada do poziomu 54 proc. 

37 proc. badanych doświadczyło ze strony pacjentów próby wymuszania określonego postępowania medycznego przynajmniej raz w miesiącu.

27 proc. badanych przynajmniej raz w miesiącu spotkało się z nieodpowiednim komentarzem (od "Czego pana na tych studiach uczyli?" po  "Nie wiesz kim ja jestem!") ze strony pacjenta. 

Rzadziej pacjenci pozwalają sobie na pomówienia, groźby, obelgi czy wyzwiska. W ciągu roku przynajmniej raz takiego zachowania ze strony pacjentów doświadczyło czterech na dziesięciu medyków. Pacjenci najczęściej straszą skargą do dyrektora czy pismem do NFZ, oraz doniesieniem o sprawie do mediów.

Niemal co czwarty lekarz przynajmniej raz w ciągu roku doświadczył nękania lub szantażu. Najrzadziej lekarze doświadczają przypadków fizycznej przemocy. Do naruszenia nietykalności osobistej czy niszczenia mienia najczęściej dochodzi na SORach. Z kolei  niewłaściwe zachowania pacjentów najczęściej notowane są w podstawowej opiece zdrowotnej i poradniach AOS. Związane jest to z próbą wymuszenia postępowania medycznego.

 Co dwudziesty lekarz odbiera niemiły telefon od pacjenta przynajmniej raz w miesiącu. 30 proc. lekarzy doświadczyło niekorzystnych, nieprzyjemnych wpisów na stronach internetowych. 

Zdaniem lekarzy o takim zachowaniu pacjentów decydują "problemy psychiczne i charakterologiczne pacjentów” oraz „długi czas oczekiwania na przyjęcie lub procedurę medyczną”. 

Raport „Niewłaściwe zachowania ze strony pacjentów w stosunku do lekarzy i lekarzy dentystów Okręgowej Izby Lekarskiej w Gdańsku” powstał na podstawie badań przeprowadzonych metodą CAVI (wywiady bezpośrednie online) w okresie od czerwca do sierpnia 2017 roku.

Źródło: oilgdansk.pl

Podobne artykuły

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także