Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Leki na łysienie i na przerost prostaty mogą wywołać impotencję

MedExpress Team

Tomasz Kobosz

Opublikowano 20 marca 2017 19:12

Leki na łysienie i na przerost prostaty mogą wywołać impotencję - Obrazek nagłówka
Fot. Thinkstock/Getty Images
Długotrwałe przyjmowanie finasterydu i dutasterydu – związków stosowanych w leczeniu łysienia androgenowego oraz łagodnego przerostu prostaty – może wywoływać poważne zaburzenia erekcji, donoszą naukowcy z Northwestern University w Chicago.

Finasteryd przepisywany jest pacjentom z łysieniem typu męskiego oraz z przerostem prostaty, dutasteryd zwykle tylko tym ostatnim. Oba leki należą do grupy antyandrogenów  – ich zadaniem jest zmniejszenie stężenia dihydrotestosteronu (DHT) we krwi i w gruczole krokowym.

Wcześniej pojawiały się doniesienia sugerujące, że przyjmowanie tych leków może prowadzić do zaburzeń seksualnych, ale brakowało twardych dowodów na potwierdzenie tej hipotezy.

Najnowsze badanie objęło 11 909 mężczyzn w wieku 16-89 lat, którzy przyjmowali finasteryd lub dutasteryd. U 167 panów (1,4 proc.) pojawiły się przetrwałe zaburzenia erekcji, utrzymujące się średnio przez 1348 dni po odstawieniu wspomnianych leków.

Ryzyko pojawienia się takich zaburzeń było niemal 5-krotnie większe u mężczyzn poniżej 42. roku życia, którzy przyjmowali finasteryd lub dutasteryd przez okres 205 lub więcej dni, w porównaniu do pacjentów, którzy zażywali je krócej.

Wywołana zażywaniem antyandrogenów impotencja często była oporna na leczenie preparatami takimi jak Viagra (sildenafil).

Źródło: futurity.org

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.