Subskrybuj
Logo małe
Szukaj
banner

Nowe regulacje dotyczące alkoholu – zmiany w ustawie o wychowaniu w trzeźwości

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 12 marca 2025 12:23

Nowe regulacje dotyczące alkoholu – zmiany w ustawie o wychowaniu w trzeźwości - Obrazek nagłówka
Do konsultacji przekazano Projekt ustawy o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Głównym celem proponowanych zmian jest poprawa regulacji dotyczących dostępności napojów alkoholowych oraz zaostrzenie przepisów mających na celu ochronę konsumentów, zwłaszcza dzieci i młodzieży.

Jednym z problemów zdiagnozowanych w ramach konsultacji jest pojawianie się na rynku napojów alkoholowych w opakowaniach przypominających produkty spożywcze przeznaczone dla dzieci, np. musy owocowe czy przekąski. Ministerstwo Zdrowia zwraca uwagę na zagrożenie, jakie niesie to dla zdrowia publicznego i profilaktyki przeciwalkoholowej.

Aby ograniczyć to zjawisko, projekt ustawy wprowadza nowe regulacje dotyczące wyglądu i rodzaju opakowań napojów alkoholowych. Napoje w pojemności do 300 ml mogą być sprzedawane wyłącznie w opakowaniach szklanych lub metalowych. Dodatkowo zakazane ma być wprowadzanie na rynek alkoholu w formie proszku, kryształu, żelu czy pasty.

Kolejną istotną zmianą jest obowiązek odmowy sprzedaży alkoholu osobom, które nie okazują dokumentu potwierdzającego ich pełnoletność. Dotychczasowy przepis pozwalał sprzedawcom unikać odpowiedzialności poprzez twierdzenie, że nie mieli możliwości jednoznacznej weryfikacji wieku kupującego. Nowelizacja jednoznacznie nakłada na sprzedawcę obowiązek żądania dokumentu w przypadku wątpliwości.

Ograniczenie promocji napojów alkoholowych

Projekt ustawy przewiduje także zaostrzenie regulacji dotyczących promocji alkoholu. Nowe przepisy wprowadzają szeroki katalog zakazanych form promocji, obejmujących m.in.:

  • upusty, rabaty i bonifikaty,
  • pakiety i programy lojalnościowe,
  • nagrody, wycieczki i gry losowe,
  • transakcje wiązane oraz talony i bony.

Uszczegółowienie definicji promocji ma na celu eliminację niejednoznacznych interpretacji oraz ograniczenie impulsowego zakupu alkoholu. Dodatkowo, nowelizacja obejmuje zmianę przepisów dotyczących reklamy, zakazując promocji piwa na tych samych zasadach, co innych napojów alkoholowych.

Zaostrzeniu ulegną także kary za nielegalną reklamę i promocję alkoholu. Dotychczasowa grzywna od 10 000 do 500 000 zł zostanie podniesiona do przedziału od 20 000 do 750 000 zł, z możliwością nałożenia kary ograniczenia wolności.

Rozszerzenie zakresu finansowania działań profilaktycznych

Projekt ustawy zakłada także rozszerzenie przeznaczenia środków finansowych z Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych oraz funduszy gminnych. Obecnie środki te mogą być wykorzystywane jedynie na przeciwdziałanie alkoholizmowi. Nowe regulacje pozwolą na ich przeznaczenie również na walkę z innymi uzależnieniami, zgodnie z zaleceniami Najwyższej Izby Kontroli.

Źródło: RCL

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie o pracę za darmo

Lub znajdź wyjątkowe miejsce pracy!

Zobacz także