Subskrybuj
Logo małe
Szukaj

Zakaz telefonów komórkowych w szkołach – nowe dane

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 29 stycznia 2025 13:31

Zakaz telefonów komórkowych w szkołach – nowe dane - Obrazek nagłówka
Fot. Getty Images/iStockphoto
Ponad połowa zbadanych szkół wprowadziła zakaz korzystania z telefonów komórkowych przez młode osoby. W ostatnim czasie zmiany dotyczą około jednej trzeciej badanych placówek, a tendencja jest coraz bardziej restrykcyjna. Prawie 90 proc. szkół reguluje te kwestie, co oznacza, że co dziesiąta placówka nie wie nawet, że ciąży na niej taki obowiązek. Pojawia się jednak pytanie, czy zakaz korzystania z telefonów rzeczywiście rozwiązuje kluczowe wyzwania w zakresie cyberprzemocy oraz higieny cyfrowej młodych ludzi.

Nowy rodzaj uzależnienia rozwija się już od dwóch dekad

– Nie jest żadną tajemnicą, że media społecznościowe są oparte na mechanizmach dążących do wytworzenia uzależnienia lub uwikłania u odbiorcy. Niestety, choć era cyfrowa rozwija się w Polsce od co najmniej 20 lat, wciąż jedynym rozwiązaniem, nad jakim debatujemy, jest zakaz korzystania z telefonów w szkole lub ograniczenie młodzieży dostępu do mediów społecznościowych – zauważa Dominik Kuc, przedstawiciel Zarządu Fundacji GrowSPACE.

W badaniu przeprowadzonym przez fundację przedstawione zostały wyniki pochodzące z losowo wybranych szkół podstawowych, techników, liceów oraz szkół branżowych I stopnia z terenu całej Polski. Udało się zebrać dane z 350 placówek, co stanowi reprezentatywną grupę, badaną za pośrednictwem ankiet mailowych oraz standaryzowanych wywiadów telefonicznych.

Co dziesiąta szkoła nie reguluje kwestii korzystania z telefonów komórkowych

Okazuje się, że 89,42 proc. szkół w Polsce reguluje w swoich statutach kwestie korzystania z telefonów komórkowych. Pozostałe 10 proc. najprawdopodobniej nie zdaje sobie sprawy z obowiązku uregulowania tej kwestii. Najgorzej wypadają tutaj województwa mazowieckie i dolnośląskie z wynikami kolejno 68,63 proc. i 79,17 proc.

51,59 proc. szkół w Polsce wprowadziło zakaz korzystania z telefonów komórkowych na swoim terenie i w czasie zajęć. Najwięcej szkół ten zakaz wprowadza w województwach lubuskim i świętokrzyskim, kolejno 80,00 proc. i 71,43 proc., a najmniej restrykcyjne województwo pod tym względem to zachodniopomorskie z wynikiem 37,50 proc.

Tylko 15,08 proc. szkołach funkcjonuje depozyt, do którego należy odłożyć telefony komórkowe po wejściu do szkoły. Najwięcej – 40,00 proc. – w województwie lubuskim, a najmniej w województwie dolnośląskim – 4,17 proc.

32,01 proc. szkół zmieniało regulacje związane z korzystaniem telefonów komórkowych w ciągu ostatnich trzech lat (2022-2024). Najczęściej następowało to w województwie wielkopolskim – 42,86 proc., najrzadziej w zachodniopomorskim – 18,75 proc.

Działania edukacyjne są powszechne. Szkoły stawiają na gotowe materiały

92,86 proc. szkół w ciągu ostatniego roku prowadziło działania związane z edukacją cyfrową, które skierowane były do młodzieży. Najmniej zajęć odbyło się w województwie mazowieckim – 76,47 proc. Najczęściej były to gotowe materiały i scenariusze zajęć, udostępnione przez organizacje pozarządowe. Nierzadko także zapraszani do przeprowadzenia lekcji są funkcjonariusze i funkcjonariuszki Policji oraz Straży Miejskiej. Najpopularniejszymi tematami były: uzależnienie od telefonów, fake newsy, oszustwa w internecie oraz bezpieczne korzystanie z mediów społecznościowych. Dodatkowo zauważyliśmy, że część szkół z województwa dolnośląskiego zabierało osoby uczniowskie na sztuki teatralne, które bezpośrednio poruszały temat dot. bezpieczeństwa cyfrowego.

Proste recepty się nie sprawdzają

– Jako Fundacja GrowSPACE wierzymy, że zagrożenia cyfrowe, przed którymi stoją dzieci i młodzież wymagają kompleksowych rozwiązań, a nie prostych recept, czy sloganów ograniczających się jedynie do zakazów, bądź nakazów związanych z korzystaniem z urządzeń cyfrowych w placówkach oświaty. Wiemy jednak, że sprowadzanie tej dyskusji do krytykowania lub popierania szkół wdrażających podobne rozwiązania rozmywa sendo problemu oraz odpowiedzialność za jego występowanie – mówi prezes Fundacji.

– Społeczności szkolne robią wszystko, co w ich mocy, aby uchronić młodzież przed zagrożeniami płynącymi z mediów społecznościowych. Zauważmy, że kadra pedagogiczna jest przytłoczona i tak już nadmiernymi obciążeniami wynikającymi z wadliwie skonstruowanego systemu edukacji. Pomimo tego, kładziemy na ich barkach kolejne kolosalne wyzwanie, jakim jest reagowanie na stale mnożące się zagrożenia cyfrowe. Dlatego Uważamy, że za zabezpieczenie interesu polskiej młodzieży w pierwszej kolejności odpowiedzialny jest Ustawodawca – wskazuje Wojciech Szumiło, dyrektor operacyjny Fundacji GrowSPACE oraz koordynator badania ws. edukacji cyfrowej.

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie o pracę za darmo

Lub znajdź wyjątkowe miejsce pracy!

Zobacz także