Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Patient experience, czyli raport o pacjencie w polskim szpitalu

MedExpress Team

Kalina Gierblińska

Opublikowano 4 października 2019 12:25

Patient experience, czyli raport o pacjencie w polskim szpitalu - Obrazek nagłówka
„Najlepiej mieć znajomości”, „Porażająca znieczulica”, „To nie są ludzie z powołaniem”, „Personel pielęgniarski nie angażuje się” … - to tylko niektóre z podsumowań doświadczeń pacjentów z opieką zdrowotną. Więcej nie-oczywistości w najnowszym raporcie poświęconym patient experience.

Siemens Healthineers opublikował raport badawczy „Doświadczenia pacjenta w Polsce”. Prace nad publikacją trwały blisko rok, a konsultantem naukowym dokumentu jest prof. Dorota Cianciara z Centrum Medycznego Kształcenia Podyplomowego. Co wyróżnia ten raport na tle innych publikacji o potrzebach pacjentów?

„Bardzo osobista perspektywa respondentów. Przeprowadzono pogłębione wywiady z różnymi grupami społecznymi, które miały świeżo w pamięci to, czego doświadczyły w placówce opieki zdrowotnej”- wyjaśnia prof. Cianciara. Ocenie poddano podstawową opiekę zdrowotną, ambulatoryjna opiekę specjalistyczną i szpitale. Doświadczenia pacjentów zostały podzielone według trzech kategorii: niezawodności systemu, zaangażowania i dobrostanu. Sprawdzano m.in. kontakty z personelem medycznym, administracją, skuteczność leczenia, szacunek dla pacjenta czy dostępność usług. Konsultant podkreśla, że nośna idea, patient experience, stawia na piedestale pacjenta i każe patrzeć na wszystkie bolączki systemu nie z punktu widzenia decydentów tylko z punktu widzenia realnego podmiotu tych wszystkich świadczeń, czyli osoby, która z tego korzysta. W wywiadach wzięły udział 1872 osoby, w tym także opiekunowie pacjentów niepełnoletnich i niesamodzielnych osób dorosłych. I to ta grupa ocenia służbę zdrowia najsurowiej (58 % z nich negatywnie ocenia szpital, w którym leczono podopiecznych). Jak wynika z raportu, 37 % pacjentów jest usatysfakcjonowanych opieką w placówkach POZ, gorzej wypada jakość usług w AOS, a najgorsze doświadczenia pacjenci zbierają w szpitalach – z tej grupy tylko co czwarty Polak udzielił pozytywnej odpowiedzi.

„Niełatwo jest podsumować tak obszerny raport jednym zdaniem. Można powiedzieć, że mniej więcej jedna trzecia pacjentów jest niezadowolona z funkcjonowania różnych aspektów służby zdrowia. Pacjenci stosunkowo dobrze oceniają relacje z personelem. Najsłabiej wypada sfera strukturalna: warunki do spania w szpitalach, jakość jedzenia szpitalnego, przejrzystość procedur szpitalnych, ludzie nie wiedzą co się będzie z nimi działo na poszczególnych etapach leczenia”- komentuje prof. Cianciara.

Autor raportu, Piotr Kuskowski, dyrektor ds. komunikacji polskiego oddziału Siemens Healthineers, podczas prezentacji projektu powiedział, że głównym celem jego powstania było wprowadzenie do dialogu publicznego wartości jaką jest patient experience. Czy raport, który wytycza kierunki zmian trafi de decydentów? „Mamy nadzieję. Postaramy się, żeby trafił. Raport już był komunikowany w mediach społecznościowych i został - jak to się mówi - polubiony przez urzędników Ministerstwa Zdrowia. Liczymy, że zainteresowanie będzie bardziej szczegółowe.” - podsumowuje Magdalena Kołodziej, wiceprezes Fundacji My Pacjenci.

Raport: TU

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także