Długie kolejki do lekarzy specjalistów, dostęp do znieczulenia podczas porodu, zapewnienie kadry pielęgniarskiej w domach pomocy społecznej, dostęp seniorów i osób z niepełnoprawnościami do ochrony zdrowia, weryfikacja norm czasu pracy i obsady dyżurów lekarzy - to tylko niektóre problemy systemu...
Nawigator Pacjenta to rozwiązanie, które ma ułatwić pacjentom zrozumienie funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej oraz jego praw. Narzędzie zostało uruchomione przez Rzecznika Praw Pacjenta, Bartłomieja Chmielowca.
Ciąża, poród, a następnie połóg to wyjątkowy etap w życiu każdej kobiety. W trosce o dobro kobiet, a także dzieci, istotne jest zapewnienie pacjentce odpowiedniego wsparcia, zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Rzecznik Praw Pacjenta Bartłomiej Chmielowiec zachęca do wypełnienia ankiety,...
Atak ransomware połączony z wyciekiem danych z firmy ALAB poważnie zaniepokoił opinię publiczną, zarówno z uwagi na skalę wycieku, jak i potencjalny zakres danych, który może obejmować dane o zdrowiu wielu pacjentów. Dlatego Prezes UODO i Rzecznik Praw Pacjenta w ramach porozumienia między...
Rzecznik Praw Pacjenta powołał kolejnych ekspertów do Zespołu ds. Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Grono to liczy już blisko 70 osób. Na stronie Rzecznika została też uruchomiona ankieta pomagająca sprawdzić czy w danej sprawie można liczyć na odszkodowanie.
W czasie trwania stanu epidemii spowodowanej zakażeniami SARS-CoV-2, Rzecznik Praw Pacjenta spotykał się z praktyką stosowaną w niektórych szpitalach polegającą na odgórnym i przymusowym rozdzielaniu matek od ich nowonarodzonych dzieci. Oddzielenie miało miejsce u matek, u których stwierdzono...
W związku z informacjami, które pojawiły się również w mediach, dotyczących leczenia boreliozy przez placówki medyczne z uwzględnieniem wytycznych ILADS, Rzecznik Praw Pacjenta podjął liczne działania w tej sprawie.
– Pozytywnie oceniamy wczorajszą decyzję ministra zdrowia Adama Niedzielskiego o o wyłączeniu recept refundowanych z wprowadzonych limitów – czytamy w twitterowym wpisie zamieszczonym na profilu Rzecznika Praw Pacjenta. Jak informuje Biuro RPP, nie wpłynęły żadne zgłoszenia na temat pacjentów POZ...
Placówka medyczna POZ ma obowiązek zapewnienia realnego kontaktu telefonicznego z rejestracją, wynika z wyroku wydanego pod koniec kwietnia przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Sąd potwierdza w tej sprawie stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta. Zgodnie z tym wyrokiem, pacjenci powinni...
Na stronie internetowej Rzecznika Praw Pacjenta opublikowano dziś następujący komunikat:Jednym z ważnych obszarów, traktowanych przez Rzecznika Praw Pacjenta priorytetowo jest poprawa sytuacji pacjentów psychiatrycznych, również tych ubezwłasnowolnionych i ich opiekunów, którzy często nie wiedzą...
Rozmowa z Rzecznikiem Praw Pacjenta Bartłomiejem Chmielowcem
Ustawa o badaniach klinicznych produktów leczniczych stosowanych u ludzi została podpisana przez Prezydenta i opublikowana w Dzienniku Ustaw.
Od 1 stycznia 2023 roku do Rzecznika Praw Pacjenta można składać wnioski o przyznanie świadczenia kompensacyjnego z powodu poważnego działania niepożądanego, do którego doszło w związku ze szczepieniem obowiązkowym.
Aż o 57 proc. wzrosła w 2020 roku w porównaniu z rokiem poprzednim liczba zgłoszeń, jakie wpłynęły do Rzecznika Praw Pacjenta. Głównie dotyczyły one lecznictwa szpitalnego. Do naruszeń praw pacjenta dochodziło m.in. na oddziałach ginekologicznych. Nie brakowało skarg związanych z odwoływaniem...
Uzupełnienie, domknięcie zmian w systemie ochrony zdrowia – mówił minister zdrowia Adam Niedzielski, przedstawiając w środę wieczorem w Sejmie projekt ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta.
W ramach tegorocznego VI Kongresu Patient Empowerment zorganizowanego przez Instytut Komunikacji Zdrowotnej w Warszawie w gronie decydentów, lekarzy i przedstawicieli instytucji mających wpływ na kształt systemu ochrony zdrowia debatowano na temat aktualnych potrzeb organizacji pacjentów....
RPP opisuje historię starszej kobiety, która po opuszczeniu oddziału ratunkowego przez kilka godzin błądziła po mieście. Co wykazało postępowanie wyjaśniające?
Chodzi o prawa pacjentów ze szczególnymi potrzebami. 6 września 2021 roku weszła w życie nowelizacja przepisów prawa w zakresie przekazywania pacjentowi informacji. Rzecznik Praw Pacjenta podkreśla, że zgodnie z nowymi przepisami prawa informacje m.in. o stanie zdrowia, leczeniu oraz o prawach...
Brak możliwości kontaktu z rejestracją, odmowa rejestracji na wizytę czy trudności w uzyskaniu transportu sanitarnego – na te problemy w ramach podstawowej opieki zdrowotnej najczęściej skarżą się pacjenci do Rzecznika Praw Pacjenta. Przed pandemią więcej skarg dotyczyło szpitalnictwa, a przez...
Do Ministerstwa Zdrowia docierały sygnały dotyczące wątpliwości w zakresie interpelacji przepisów prawa regulujących przechowywanie dokumentacji medycznej. Jak informuje MZ podmiot udzielający świadczeń zdrowotnych przechowuje dokumentację medyczną przez okres 20 lat, licząc od końca roku...
© 2023 Medexpress. Wszystkie prawa zastrzeżone