Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Uważaj na te diety, bo...

MedExpress Team

Łukasz Tokarski

Opublikowano 18 maja 2015 09:58

Uważaj na te diety, bo... - Obrazek nagłówka
Eksperci odradzają diety-cud. Szczególnie przed wakacjami wiele osób zaczęło "katować się", głodować, żeby schudnąć. Czym to może grozić?
[caption id="attachment_53224" align="alignnone" width="620"]Thinkstock / Getty Images Thinkstock / Getty Images[/caption]

Eksperci odradzają diety-cud. Szczególnie przed wakacjami wiele osób zaczęło "katować się", głodować, żeby schudnąć. Czym to może grozić? 

Katarzyna Uścińska, specjalistka ds. żywienia przestrzega przed cudownymi dietami. Konsekwencje stosowania tych diet mogą być bardzo groźne dla zdrowia. Dlaczego?

Diety selektywne – takie jak Dukana, Atkinsa, paleo – wykluczają część pokarmów i akcentują inne, dlatego nie są właściwie zbilansowane i nie są wskazane dla zdrowej osoby.
Jedzenie jednego rodzaju produktów, np. tylko warzyw, przekłada się na chwilowy efekt. Pozbywamy się nie tkanki tłuszczowej a wody. Potem jednak kilogramy szybko wracają, a organizm zostaje nadwyrężony.
Panuje przekonanie, że pieczywa i makarony tuczą, dlatego powinno się z nich zrezygnować. To poważny błąd, ponieważ produkty mączne są źródłem cennych składników, między innymi witaminy B.

Co trzeba zrobić, żeby skutecznie schudnąć zmieniając sposób odżywiania?

- Pięć dań dziennie – bogatych we wszystkie składniki odżywcze (białka, tłuszcze, węglowodany). Dania powinny być smaczne, a porcje stosunkowo małe. Powinniśmy się najeść, a nie objeść.

- Śniadanie powinno stanowić główny, najbardziej obfity posiłek.

- Kolację należy zjeść najpóźniej dwie godziny przed snem. Powinna ona bazować na białku (mięso, ryby, nabiał), ponieważ białko nie stymuluje wydzielania insuliny, tylko hormon wzrostu, który pomaga spalać tkankę tłuszczową.

- Pić odpowiednią ilość wody (ok. 1,5 – 2l na dobę), najlepiej niegazowanej, średnio zmineralizowanej. Wodę należy pić powoli i systematycznie, w rozłożeniu na całą dobę.

- Ograniczać ilość soli w pożywieniu.

- Dbać o dostarczanie organizmowi odpowiedniej ilości tłuszczów nienasyconych, które znajdziemy w rybach morskich, oliwie, oleju rzepakowym czy orzechach.

- Zamienić cukier rafinowany na cukier z brzozy, czyli ksylitol, który ma niższy indeks glikemiczny i zmniejsza apetyt na słodycze.

- Gotowe produkty, nawet te dietetyczne, zastąpić naturalnymi, domowymi produktami – np. zamiast jogurtu owocowego wybrać naturalny i wkroić do niego świeże lub suszone owoce, zamiast gotowych wędlin samemu upiec chude mięso, przyprawione świeżymi lub suszonymi ziołami.

- Spośród produktów mącznych (chleb, makarony itp.) wybierać te z pełnego ziarna, czyli z mąki z pełnego przemiału.
- Unikać produktów smażonych, ciężkich sosów, majonezu (można go zastąpić jogurtem).

- Chudnąc nie więcej niż dwa kilogramy na tydzień

- Stałym elementem zdrowej kuracji odchudzającej jest wysiłek fizyczny. Bez względu na to czy spacerujemy, biegamy czy pływamy, istotna jest systematyczność. Na początek w zupełności wystarczą trzy dni w tygodniu, po 30 minut.

Źródło: materiały prasowe

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także