Subskrybuj
Logo małeWyszukiwanie

„Chcę zrozumieć”, czyli pomysł ministerstwa na przekonanie nieprzekonanych

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 29 września 2022 08:30

„Chcę zrozumieć”, czyli pomysł ministerstwa na przekonanie nieprzekonanych - Obrazek nagłówka
Drugą dawkę przypominającą szczepionki przeciw COVID-19 przyjęło od kwietnia 1,8 mln osób – mówił w środę minister zdrowia Adam Niedzielski, nie ukrywał, że ten wynik jest daleki od satysfakcjonującego. Ministerstwo Zdrowia w przyszłym tygodniu rozpocznie kampanię „Chcę zrozumieć”, która ma przesunąć akcent w komunikacji na przekonywanie tych, którzy mają wątpliwości.

Od 16 września drugą dawkę przypominającą mogą przyjmować w Polsce osoby powyżej 12. roku życia. Przez niemal dwa tygodnie zarejestrowało się 300 tysięcy osób, z czego 205 tysięcy przyjęło „omikronową” wersję szczepionki przeciw COVID-19. Wcześniej ponad 1,5 mln osób przyjęło, jako drugi booster, podstawową wersję jednej ze szczepionek mRNA. Tymczasem zaszczepionych trzecią dawką jest niemal 12 mln osób, zaś schematem podstawowym – ponad 23 mln.

Od 3 października ruszą szczepienia dawką przypominającą dzieci w grupie 5-11 lat. To efekt rekomendacji EMA. W nocy z 2/3 października resort zdrowia wystawi ok. pół miliona e-skierowań dla tej grupy – tyle dzieci ma za sobą szczepienie schematem podstawowym. Szczepienia będą realizowane preparatem dopuszczonym dla tej grupy wiekowej, tym samym, którym realizowane jest szczepienie podstawowe.

Według ministra Niedzielskiego sytuacja epidemiczna jest stabilna, z tendencją do spadków zakażeń, choć jednocześnie w tej chwili rośnie liczba hospitalizacji. To efekt, jak przyznał Niedzielski, powstawania w części województw szpitalnych ognisk zakażeń.

Szef resortu zdrowia podkreślał, że wprawdzie w październiku, w związku z rokiem akademickim, mogą w niektórych miejscach nastąpić wzrosty liczby nowych przypadków, ale nie spodziewa się odwrócenia trendu, a apogeum kolejnej fali resort prognozuje na przełom grudnia i stycznia. To, według Adama Niedzielskiego, najlepszy czas, żeby przyspieszyć z akcją szczepień.

- Chcemy dzisiaj zainicjować nową kampanię, która ma przekonywać do szczepień, a nie tylko do nich zachęcać. To będzie zmiana jakościowa, bo kampania będzie kierowana do innej grupy, niż do tej pory - powiedział minister Niedzielski. Jego zdaniem w Polsce potrzebny jest „nowy impuls” w podejściu do szczepień: - Na tym etapie, kiedy na świecie szczepionkę przyjęło kilka miliardów ludzi, mamy do czynienia z preparatem przebadanym nie tylko na grupach testowych, ale realne wyniki dotyczące niepożądanych odczynach poszczepiennych – mówił. Adam Niedzielski podkreślał, że kampania jest oparta na założeniu o dobrowolności szczepień. – Decyzja o zaszczepieniu się jest autonomiczna – mówił. - Do tej pory mówiliśmy: szczepmy się, teraz przekonujemy do tego w konwencji: co potrzebujesz wiedzieć, jakie informacje zgromadzić, żeby podjąć decyzję, która, jak wiemy, budzi emocje i jest wypadkową wielu czynników w otoczeniu człowieka. Chcemy pomóc w podjęciu tej decyzji dostarczając rzeczową wiedzę – tłumaczył. Niedzielski odwoływał się przy tym do wyników badań fokusowych, które miały wykazać, że część niezaszczepionych tłumaczy swoją decyzję wewnętrznym oporem, jaki wywołuje „presja powodowana namawianiem”.

W przyszłym tygodniu rusza nowa strona gov.pl/chcezrozumiec. Będzie na niej można znaleźć informacje odnoszące się do wątpliwości i pytania co do szczepień. Przygotowano też trzy spoty promujące kampanię społeczną.

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Najciekawsze oferty pracy (przewiń)

Zobacz także