Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Senat o informatyzacji służby zdrowia

MedExpress Team

Paweł Grzybowski

Opublikowano 26 lipca 2017 12:13

Senat o informatyzacji służby zdrowia - Obrazek nagłówka
fot. Paweł Grzybowski
Podczas posiedzenia Senatu debatowano nad projektem ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia.

Senatorowie debatowali nad  projektem ustawy o zmianie ustawy o systemie informacji w ochronie zdrowia oraz niektórych innych ustaw, którą Sejm uchwalił na  46. posiedzeniu w dniu 20 lipca 2017 r. Posiedzenie Senackiej Komisji Zdrowia w tej sprawie odbyło się 25 lipca 2017 r. Komisja pozytywnie zaopiniowała projekt ustawy i wniosła o przyjęcie ustawy bez poprawek. Wnioskodawcą projektu jest Ministerstwo Zdrowia.

Przedstawiona nowelizacja wprowadza zmiany w zakresie zasad prowadzenia rejestrów medycznych. Dotyczą one m.in. usytuowania administratorów baz danych objętych rejestrem, wprowadzenia zasady nieodpłatnego przekazywania danych objętych rejestrem na wniosek ministra właściwego do spraw zdrowia przy zachowaniu uprawnień nadzorczo-kontrolnych tego ministra. Ponadto zmiany rozszerzają katalog podmiotów, którym można powierzyć prowadzenie rejestrów medycznych o NFZ.

Jak podnosi ministerstwo, projekt ustawy nie wywoła bezpośrednio skutków finansowych dla budżetu państwa. Niemniej jednak skutki takie mogą być wywołane w przyszłości przez tworzenie przez ministra właściwego do spraw zdrowia nowych rejestrów medycznych i uznania, że ich finansowanie powinno następować ze środków budżetu państwa.

Opóźnienia w informatyzacji

Procedowana nowelizacja jest zaledwie wstępem do planowanej informatyzacji służby zdrowia. Resort pracuje obecnie nad osobną dużą nowelizacją informatyzacyjną. Nie są jednak jeszcze znane szczegóły. W projekcie ustalono tylko nowe definicje i nowe terminy wejścia w życie poszczególnych elementów projektu P1: E-skierowania (styczeń 2021 r.), E-recepty (1 stycznia 2020 r.), pozostała e-dokumentacja medyczna  (1 stycznia 2019 r.).

Ministerstwo tłumaczy opóźnienia tym, że wprowadzenie wszystkich elementów w jednym terminie, jak to miało mieć miejsce w pierwotnej wersji ustawy, wprowadziłoby zbyt duże problemy organizacyjne.

- Wstępnie założone terminy okazały się nierealne. Kaskadowość wejścia w życie poszczególnych części e-dokumentacji, zapewni sukces w ich wprowadzeniu - tłumaczył Piotr Gryza, sekretarz stanu w ministerstwie zdrowia. 

Głosowanie nad projektem odbędzie się 28 lipca. 

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.