Darmowe usługi telemedyczne, nowy System Informatyczny Narodowego Płatnika dla NFZ. Są to jedne z elementów strategii e- zdrowia, które przygotowało resort zdrowia i cyfryzacji. Już w styczniu ma zostać upubliczniony pierwszy dokument tego typu.
Celem Strategii Rozwoju e-Zdrowia w Polsce na lata 2018-22 jest określenie głównych priorytetów dla polityki e-zdrowia na najbliższe pięć lat. Ukierunkowanie działań w tym obszarze ma przyczynić się do skutecznego wdrożenia nowoczesnych rozwiązań e-zdrowia i eliminację barier w ich stosowaniu.
Karol Manys z Ministerstwa Cyfryzacji poinformował w rozmowie z Medexpressem, że program jest adresowany do wszystkich kluczowych grup interesariuszy (pacjentów, kadry medycznej, świadczeniodawców oraz dostawców rozwiązań IT). Ma doprowadzić do ewolucyjnej, cyfrowej transformacji systemu ochrony zdrowia. Jego efektem będzie przede wszystkim:
- poprawa jakości i bezpieczeństwa usług medycznych,
- lepsza dostępność do świadczeń,
- poprawa środowiska pracy profesjonalisty medycznego,
- optymalizacja zasobów,
- uspójnienie i optymalizacja przepływów danych medycznych.
Ustrukturyzowanie myślenia na temat przyszłości ochrony zdrowia ma prowadzić do osiągnięcia systemowego potencjału koordynacyjnego oraz uzyskania synergii wdrażanych działań.
Strategia i opracowywany na jej podstawie plan działań, zmieniają sposób planowania rozwoju e-Zdrowia. Główna zmiana dotyczy koordynacji planowanych i prowadzonych projektów tak, by realizowały w spójny sposób cele postawione przez głównych interesariuszy.
Głównym celem prac jest zwiększenie efektywności systemu opieki zdrowotnej dzięki szeroko dostępnym i racjonalnie wykorzystywanym technologiom cyfrowym. Efektywność systemu dla pacjenta oznacza między innymi:
- zwiększenie koordynacji procesu leczenia i opieki oraz oceny jego rezultatów,
- ułatwienie realizacji opieki koordynowanej wokół potrzeb pacjenta,
- usamodzielnienie i zwiększenie roli pacjenta w procesie leczenia ,
- dostęp pacjenta do wiarygodnej informacji o zdrowiu,
- zwiększenie transparentności i zaufania do systemu.