Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Testy na HIV, HCV i kiłę na imprezach studenckich

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 23 kwietnia 2019 14:58

Testy na HIV, HCV i kiłę na imprezach studenckich - Obrazek nagłówka
Wiosna to dla młodych ludzi czas, który sprzyja poszukiwaniu nowych doświadczeń, również w sferze seksualnej. Jak uniknąć przy tym zakażenia infekcjami przenoszonymi drogą płciową? Tego studenci z Mazowsza dowiedzą się już w maju dzięki kampanii „Przestudiuj się”.

Według NIZP-PZH w 2018 roku zarejestrowano 1248 nowych zakażeń HIV. To znaczy, że codziennie o swoim seropozytywnym statusie dowiadywały się w Polsce 3-4 osoby. Także dane Głównego Urzędu Statystycznego nie pozostawiają złudzeń: liczba zakażeń kiłą rośnie lawinowo. Od 34,4 zachorowań na 100 tysięcy ludności zarejestrowanych w Polsce w roku 2010 do aż 73,7 w 2017! Co więcej, o ile o HIV sporo się mówi, to kiła zazwyczaj pomijana jest milczeniem.

Dlatego tak ważny jest projekt „Przestudiuj się” realizowany przez Fundację Edukacji Społecznej ze środków z grantu przekazanego w konkursie Pozytywnie Otwarci przez Gilead Sciences. Mobilny punkt bezpłatnego testowania (taki jak na zdjęciu powyżej), poradnictwo okołotestowe, informacje na temat bezpiecznych zachowań seksualnych, zajęcia warsztatowe – tak Fundacja chce zwiększać świadomość studentów na temat chorób przenoszonych drogą płciową, a szczególnie HIV, HCV i kiły.

Kampania „Przestudiuj się” rozpoczyna się od wydarzenia połączonego z promocją krwiodawstwa na terenie warszawskiej Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w dniach 8-9 maja.

- Będziemy obecni również podczas Juwenaliów Politechniki Warszawskiej 17 maja oraz 23 maja w Radomiu (razem z Tramwajem zwanym pożądaniem). Ustalamy też ostatnie szczegóły obecności w Siedlcach na Uniwersytecie Przyrodniczo-Humanistycznym – mówi Agnieszka Świderska, koordynatorka kampanii. - Nasz projekt skierowany jest do młodych ludzi, głównie studentów. Chcemy zwiększyć ich dostęp do wiedzy, poradnictwa, a przede wszystkim zachęcić do badania się w kierunku infekcji przenoszonymi drogą płciową. Dlatego na wszystkich tych wydarzeniach pojawi się nasz Mobilny Punkt Testowania. Zależy nam na dotarciu do jak największej grupy odbiorców, którym chcemy zaoferować konsultację z doradcą oraz wykonanie szybkiego, bezpłatnego i anonimowego pakietu testów na HIV, HCV i kiłę.

Dlaczego właśnie te zagrożenia? Materiały Krajowego Centrum ds. AIDS jasno pokazują, że istnieje duża zależność między zakażeniami HIV i kiłą oraz HIV i HCV. W przypadku wszystkich trzech trudno ocenić liczbę osób nieświadomych zakażenia. Na przykład według NIZP-PZH około 20 procent zakażonych HIV w Polsce nie wie o swoim zakażeniu, a organizacje pozarządowe szacują, że takich osób jest aż 70 procent.

Oprócz wydarzeń w czasie juwenaliów, kampania obejmuje również spotkania warsztatowe dla studentów, w czasie których promowany będzie zdrowy styl życia związany z przeciwdziałaniem zakażeniom HIV, HCV i kiłą. Uczestnicy dowiedzą się, jakie są zalecenia i standardy Polskiego Towarzystwa Naukowego AIDS dotyczące zasad testowania w kierunku HIV, profilaktyki, diagnozy i leczenia zakażenia, a także jaka jest rola punktów konsultacyjno-diagnostycznych.

- NIZP-PZH podaje, że grupa wiekowa 20-29 lat jest drugą najliczniej reprezentowaną grupą wśród zakażonych HIV. Jest to też grupa wiekowa, w której stosunkowo często dochodzi do ryzykownych zachowań. Młodzi ludzie powinni widzieć, jak się chronić i jak leczyć w razie zakażenia. W Polsce dostępne są bezpłatne i bezpieczne w długim terminie leki na HIV. HCV i kiłę można wyleczyć. Tylko trzeba wiedzieć o zakażeniu. Dlatego tak ważna jest edukacja. Mam nadzieję, że dzięki kampanii „Przestudiuj się” wiedza młodzieży na ten temat wzrośnie – powiedział Paweł Mierzejewski z Gilead Sciences, koordynator programu Pozytywnie Otwarci.

***

Celem Programu Pozytywnie Otwarci jest promocja profilaktyki HIV oraz wiedzy o możliwościach normalnego życia z wirusem. Czasopismo "Służba Zdrowia" jest Partnerem Programu.

Tematy

hiv / hcv / kiła

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także