Pod koniec ubiegłego roku do Rzecznika docierało sporo niepokojących informacji dotyczących zamykanych lub przepełnionych placówek medycznych, które zapewniają całodobową opiekę psychiatryczną dzieci i młodzieży. Brak możliwości skorzystania z takiej opieki może bezpośrednio zagrażać zdrowiu lub życiu pacjentów. Może również negatywnie wpływać na stopień przestrzegania praw pacjenta.
Bardzo dobrą informacją dla pacjentów jest wznowienie działalności oddziału psychiatrycznego dla dzieci w Szpitalu Psychiatryczno-Neurorehabilitacyjnym w Józefowie. Bartłomiej Chmielowiec jednocześnie prosi lekarzy psychiatrów o rozważenie możliwości podjęcia pracy na rzecz najmłodszych pacjentów w Szpitalu w Józefowie. Więcej informacji można uzyskać w sekretariacie Zarządu Mazowieckiego Centrum Neuropsychiatrii, tel. 22 468 24 00, e-mail: [email protected] .
Niezwykle ważną rolę w ochronie praw małoletnich pacjentów doświadczających kryzysu psychicznego pełnią Rzecznicy Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego. Pracując na co dzień w szpitalach psychiatrycznych i ośrodkach leczenia uzależnień na terenie całego kraju podejmują i rozpatrują sprawy pacjentów, którzy przebywają w tych placówkach w trybie stacjonarnym. Rzecznicy reprezentują pacjentów w relacjach z personelem medycznym, instytucjami czy też członkami rodziny.
Bartłomiej Chmielowiec od stycznia br. rozszerzył zakres działania Rzeczników Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego o dwa kolejne podmioty lecznicze na terenie województwa mazowieckiego. Jeden to Mazowiecki Szpital w Garwolinie z oddziałem leczenia zaburzeń nerwicowych dla dzieci, oddziałem rehabilitacji dla uzależnionych od substancji psychoaktywnych ze współistniejącymi zaburzeniami psychotycznymi (podwójna diagnoza) oraz oddziałem leczenia i terapii długoterminowej pacjentów z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi. Drugi to Krajowy Ośrodek Psychiatrii Sądowej dla Nieletnich w Garwolinie. Jest to ośrodek o najwyższym stopniu zabezpieczenia, który wykonuje orzeczenia sądu o umieszczeniu osoby nieletniej w szpitalu psychiatrycznym lub innym odpowiednim zakładzie leczniczym
W grudniu ubiegłego roku Rzecznik Praw Pacjenta wystąpił do ministra zdrowia o przyspieszenie działań systemowych oraz doraźnych, które pozwoliłyby poprawić trudną sytuację w dziecięcej i młodzieżowej psychiatrycznej opiece zdrowotnej. W odpowiedzi Podsekretarz Stanu w ministerstwie zdrowia wskazał, że Ministerstwo prowadzi działania mające na celu reformę psychiatrycznej opieki zdrowotnej dla dzieci i młodzieży oraz wspiera proces poprawy funkcjonowania podmiotów udzielających im świadczeń psychiatrycznych.
Z wystąpieniem Rzecznika oraz odpowiedzią Ministerstwa Zdrowia można zapoznać się tutaj.
Rzecznik liczy, że działania te zapewnią najmłodszym pacjentom oraz ich bliskim poczucie bezpieczeństwa w systemie opieki zdrowotnej.
Rzecznik Praw Pacjenta jest centralnym organem administracji rządowej, ustanowionym w celu ochrony praw pacjentów. Przysługujące pacjentom prawa oraz tryb powoływania, odwoływania i kompetencje Rzecznika określone zostały w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Od tego czasu nie funkcjonuje tzw. „Karta Praw Pacjenta”.
Katalog praw pacjenta określony w ww. ustawie obejmuje prawo pacjenta do: świadczeń zdrowotnych; informacji; zgłaszania działań niepożądanych produktów leczniczych; tajemnicy informacji z związanych z pacjentem; wyrażenia zgody na udzielenie świadczeń zdrowotnych; poszanowania intymności i godności pacjenta; dokumentacji medycznej; zgłoszenia sprzeciwu wobec opinii albo orzeczenia lekarza; poszanowania życia prywatnego i rodzinnego; opieki duszpasterskiej; przechowywania rzeczy wartościowych w depozycie.
W dniu 27 października 2017 r. prezes Rady Ministrów Beata Szydło, spośród osób wyłonionych w drodze otwartego i konkurencyjnego naboru, z dniem 30 października 2017 r. powołała na stanowisko Rzecznika Praw Pacjenta Bartłomieja Łukasza Chmielowca. Pierwszym Rzecznikiem Praw Pacjenta była Krystyna Barbara Kozłowska (od 2 października 2009 r. do 27 października 2017 r.).
Do głównych zadań Rzecznika Praw Pacjenta należy ochrona praw zarówno indywidualnego pacjenta, jak i zbiorowych praw pacjentów oraz podejmowanie działań w przypadkach ich naruszenia, występowanie do organów władzy publicznej w sprawach systemowych, rozwiązań poprawiających ochronę i egzekwowanie praw pacjentów, a także monitorowanie sytuacji przestrzegania praw pacjentów w systemie ochrony zdrowia.
Swoje zadania Rzecznik wykonuje przy pomocy Biura Rzecznika Praw Pacjenta, którego siedziba mieści się przy ul. Młynarskiej 46 w Warszawie. Pracownicy Biura na bieżąco przekazują osobom zainteresowanym informacje o prawach pacjenta, właściwych działaniach, jakie należy podjąć w określonej sytuacji oraz przysługujących środkach prawnych. Łatwo dostępną i niesformalizowaną formę kontaktu umożliwia ogólnopolska bezpłatna infolinia Rzecznika Praw Pacjenta 800-190-590, która czynna jest od poniedziałku do piątku w godz. 08:00-20:00.
Pracownikami Biura są także Rzecznicy Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego, którzy swoją funkcję pełnią w niektórych szpitalach psychiatrycznych na terenie naszego kraju. Zostali oni powołani ustawą z dnia 1 lipca 2005 r. o zmianie ustawy o ochronie zdrowia psychicznego. Do zadań Rzeczników Praw Pacjenta Szpitala Psychiatrycznego należy ochrona praw osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych udzielanych w klinikach, szpitalach i oddziałach psychiatrycznych, sanatoriach dla osób z zaburzeniami psychicznymi a także podmiotach leczniczych sprawujących całodobową opiekę psychiatryczną lub odwykową. Ochrona ta realizowana jest zarówno poprzez pomoc pacjentom w dochodzeniu ich praw oraz wyjaśnianiu skarg i wniosków, jak również współpracę z ich rodziną, przedstawicielem ustawowym, opiekunem prawnym lub faktycznym.
Źródło: Biuro Rzecznika Praw Pacjenta