Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Jest projekt rozporządzenia MZ ws. zakresu informacji gromadzonych w SEZOZ

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 5 listopada 2020 09:40

Jest projekt rozporządzenia MZ ws. zakresu informacji gromadzonych w SEZOZ - Obrazek nagłówka
Thinkstock/GettyImages

Projekt rozporządzenia wydawanego na podstawie art. 24 ust. 4 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz. U. z 2020 r. poz. 702, z późn. zm.) nowelizuje rozporządzenie ministra zdrowia z dnia 28 października 2020 r. w sprawie zakresu informacji gromadzonych w Systemie Ewidencji Zasobów Ochrony Zdrowia oraz sposobu i terminów przekazywania tych informacji (Dz. U. poz. 1897) przez rozszerzenie katalogu danych raportowanych do Systemu Ewidencji Zasobów Ochrony Zdrowia, zwanego dalej „SEZOZ” w przypadku ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii o łóżka przeznaczone dla pacjentów z podejrzeniem lub potwierdzonym zakażeniem SARS-CoV-2.

Należy podkreślić, iż treść upoważnienia umożliwia rozszerzanie zakresu informacji przekazywanych do SEZOZ, a także zmianę sposobu czy też terminów ich przekazywania, w zależności od występujących potrzeb zdrowotnych społeczeństwa, które z uwagi na dynamikę epidemii ulegają ciągłym zmianom, a tym samym wymagają dostosowywania przyjętych rozwiązań służących kontroli ryzyka związanego z epidemią na każdym jej etapie.

Projekt rozporządzenia nakłada na podmioty lecznicze prowadzące szpital, w przypadku ogłoszenia stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, obowiązek raportowania do SEZOZ danych o:
1) ogólniej liczbie łózek przeznaczonych dla pacjentów z podejrzeniem zakażenia lub zakażonych wirusem SARS-CoV-2, z uwzględnieniem podziału łóżek na łóżka dla pacjentów poniżej oraz powyżej 18. roku życia,
2) liczbie wolnych łóżek przeznaczonych dla pacjentów z podejrzeniem zakażenia lub zakażonych wirusem SARS-CoV-2, z uwzględnieniem podziału łóżek na łóżka dla pacjentów poniżej oraz powyżej 18. roku życia,
3) liczbie zajętych łóżek przez pacjentów z podejrzeniem zakażenia lub zakażonych wirusem SARS-CoV-2, z uwzględnieniem podziału łóżek na łóżka dla pacjentów poniżej oraz powyżej 18. roku życia,
4) liczbie wolnych łóżek przeznaczonych dla pacjentów zakażonych wirusem SARS-CoV-2 wymagających zastosowania leczenia respiratorem, z uwzględnieniem podziału łóżek na łóżka dla pacjentów poniżej oraz powyżej 18. roku życia,
5) liczbie zajętych łóżek przeznaczonych dla pacjentów zakażonych wirusem SARS-CoV-2 wymagających zastosowania leczenia respiratorem, z uwzględnieniem podziału łóżek na łóżka dla pacjentów poniżej oraz powyżej 18. roku życia
- niezwłocznie od zmiany w zakresie przekazanych danych, nie rzadziej niż co trzy godziny.

Niewątpliwie aktualnie występujący na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej stan epidemii wymaga zabezpieczenia bazy łóżkowej dla pacjentów chorujących na SARS-CoV-2, w tym o także przeznaczonych dla pacjentów wymagających leczenia respiratorem. Mając zatem powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż rozszerzenie obowiązku raportowania do SEZOZ, przez wskazanych w projekcie rozporządzenia usługodawców, o informacje o posiadanych przez nich liczbie posiadanych łóżek jest w pełni uzasadnione. W pełni uzasadniona jest także częstotliwość przedmiotowego obowiązku, z uwagi na dynamicznie zmieniającą się sytuację epidemiczną, a co za tym idzie potrzebą ciągłej modyfikacji działań podejmowanych w celu zabezpieczenia potrzeb zdrowotnych społeczeństwa. W tym miejscu warto także podkreślić, iż obowiązek wynikający z projektu rozporządzenia obejmie podmioty, odgrywające kluczową rolę w systemie opieki zdrowotnej, w walce z epidemią.

Projekt rozporządzenia wejdzie w życie z dniem 5 listopada 2020 r. Proponowany termin wejścia w życie nie narusza zasady demokratycznego państwa prawnego, a wynika z tego, że z tym dniem wchodzi w życie rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 28 października 2020 r. w sprawie zakresu informacji gromadzonych w Systemie Ewidencji Zasobów Ochrony Zdrowia oraz sposobu i terminów przekazywania tych informacji (Dz. U. poz. 1897). Należy tu zauważyć, że z uwagi na trwającą epidemię wywołaną wirusem SARS-CoV-2, interes państwa i pacjentów wymaga natychmiastowego wejścia w życie tego aktu normatywnego. Do tej zmiany jest przystosowany także SEZOZ.

Projekt rozporządzenia nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.

Projekt rozporządzenia nie dotyczy majątkowych praw i obowiązków przedsiębiorców lub praw i obowiązków przedsiębiorców wobec organów administracji publicznej.

Projekt rozporządzenia nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039 oraz z 2004 r. poz. 597).

Projekt rozporządzenia nie wymaga przedstawienia właściwym organom i instytucjom Unii Europejskiej, w tym Europejskiemu Bankowi Centralnemu, w celu uzyskania opinii, dokonania powiadomienia, konsultacji albo uzgodnienia.

Projekt rozporządzenia nie jest sprzeczny z prawem Unii Europejskiej.

Jednocześnie należy wskazać, że nie ma możliwości podjęcia alternatywnych w stosunku do projektowanego rozporządzenia środków umożliwiających osiągnięcie zamierzonego celu.

Źródło: RCL

Tematy

RCL

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.