Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie
Sprawdź jakie masz prawa

Karta praw pacjenta z zaćmą

MedExpress Team

Iwona Schymalla

Opublikowano 7 listopada 2017 13:45

Karta praw pacjenta z zaćmą - Obrazek nagłówka
Fot. MedexpressTV
Każdy pacjent powinien znać swoje prawa. Wszystkie informacje powinny być dla pacjentów zrozumiałe - mówi prof. Dorota Karkowska, ekspert Instytutu Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, autorka „Karty praw pacjenta z zaćmą”.

- Karta praw pacjenta z zaćmą wskazuje przede wszystkim na ogromną rolę samego chorego w procesie leczenia. Prawo dostępu do kompleksowej informacji, umożliwiającej podjęcie świadomej decyzji odnośnie leczenia oraz możliwość współdecydowania o zastosowanych wyrobach medycznych, to kwestie priorytetowe dla tej grupy chorych. Dokument zwraca również uwagę na możliwość wnioskowania o przyśpieszenie zabiegu usunięcia zaćmy w przypadku nagłego pogorszenia stanu zdrowia. Wierzę, że powstały pod auspicjami Instyutu Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej dokument przyczyni się do podniesienia w naszym kraju wiedzy na temat leczenia zaćmy - mówi prof. Dorota Karkowska.

KARTA PRAW PACJENTA Z ZAĆMĄ

Z prof. Dorotą Karkowską rozmawia redaktor naczelna Medexpressu Iwona Schymalla

Jest Pani autorką „Karty praw pacjenta z zaćmą”. Dlaczego to było tak ważne, by taka karta powstała?

Podstawową przesłanką jest prawo pacjenta do informacji o jego prawach. Zresztą w samej ustawie jest mowa o tym, że wszyscy pacjenci mają prawo znać swoje prawa. Ta informacja powinna być przekazana pacjentowi w sposób zrozumiały. I taki cel ma ta karta. Jest ona oparta na obowiązujących przepisach, przede wszystkim na ustawie o prawach pacjenta i rzeczniku praw pacjenta oraz na ustawie o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych. Karta została ujęta w zrozumiały język dla każdego pacjenta.

Pacjenci często nie wiedzą jakich świadczeń mogą się domagać w placówce, jaka powinna być jakość wykonania zabiegu czy jak nowoczesne mogą być soczewki?

Karta daje pacjentom wiedzę o tym, że ustawa o prawach pacjenta mówi o prawie do świadczeń zgodnych z aktualną wiedzą medyczną. A z drugiej strony przepisy stanowiące o kwestii refundacji ujmują to bardzo wąsko tzn. pokazują, że zgodnie z aktualną wiedzą, ale w tym zakresie, w jakim państwo uregulowało to w koszyku świadczeń. I tu o to chodzi, by pacjenci mieli tę świadomość.

Jeśli mówimy o pacjentach z zaćmą, to mamy problem z dopłatami. Często pacjent chciałby nowoczesną soczewkę toryczną lub wieloogniskową, ale nie może jej mieć, nie tracąc prawa do refundacji. Czy w ogóle jest nadziej, że pacjenci będą mieli możliwość dopłat?

Tak, jeśli dojdzie do zmiany przepisów. Dlatego, że z jednej strony mamy regulacje pozwalające nawet publicznym, samodzielnym podmiotom pobierać opłaty, ale z drugiej strony przepisy dotyczące refundacji tak stanowią, że nie ma możliwości dopłat. Zgodnie z możliwością jaką daje Fundusz, czyli na podstawie umowy między Funduszem a świadczeniodawcą, jest dopłata za wyrób, który jest w koszyku. Natomiast jeśli pacjent chciałby dopłacić do lepszego, musi zrezygnować z tego dlatego, że Fundusz dokonując rozliczeń ze świadczeniodawcą, takiego rozliczenia nie uiści. Czyli dziś teoretycznie mówi się, że jest taka możliwość, ale w praktyce jej nie ma. Żeby do tego doszło, trzeba podjąć dyskusję o tym, że w Polsce jest możliwość dopłat i czy rzeczywiście to narusza równy dostęp pacjentów do świadczeń. Ale zaczyna się teraz dyskusja na temat tego finansowania, myślę, że ten problem po prostu trzeba publicznie poruszyć. 

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także