Projekt rozporządzenia odnosi się do ustawy z dnia 25 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, w którym minister właściwy do spraw zdrowia, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu, zobligowany został do określenia, w drodze rozporządzenia (art. 81 ust. 1) :
- szczegółowych warunków i trybu przeprowadzania badania lekarskiego;
- zakresu:
- badań lekarskich,
- konsultacji u lekarzy specjalistów,
- pomocniczych badań diagnostycznych;
- jednostek uprawnionych do przeprowadzania badań, o których mowa w art. 75 ust. 1 pkt 3–5, 7 i 8 oraz w art. 79 ust. 4 i 5 ustawy;
- wzorów stosowanych dokumentów oraz wzoru pieczątki uprawnionego lekarza;
- dodatkowych kwalifikacji, o których mowa w art. 77 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy;
- podmiotów uprawnionych do przeprowadzania szkoleń lekarzy w zakresie badań kierowców oraz ramowego programu ich szkolenia;
- wysokości opłaty za wpis do ewidencji, o którym mowa w art. 77 ust. 2 pkt 1 ustawy, przy czym nie może ona przekroczyć 50 zł.
Projektowane rozporządzanie zastąpi rozporządzenie ministra zdrowia z dnia 17 lipca 2014 r. w sprawie badań lekarskich osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami i kierowców.
Stosownie do art. 169 ust. 5 ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2245 i 2432, z 2019 r. poz. 534), dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 81 ust. 1 ustawy zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie zmienionego upoważnienia, nie dłużej jednak niż do dnia 31 sierpnia 2019 r.
W porównaniu z dotychczasowym rozporządzeniem, w projektowanym rozporządzeniu:
- w § 6 zrezygnowano z obligatoryjnej konsultacji okulistycznej w przypadku badania oceniającego widzenie zmierzchowe, zjawisko olśnienia oraz wrażliwość na kontrast, w odniesieniu do:
- osób ubiegających się o wydanie lub posiadających: prawo jazdy kategorii C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D, D+E lub pozwolenie na kierowanie tramwajem,
- osób, o których mowa w art. 75 ust. 1 pkt 6 ustawy,
- kierowców, o których mowa w art. 39j ust. 1 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. z 2019 r. poz. 58, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą o transporcie drogowym”, oraz przedsiębiorców lub innych osób osobiście wykonujących przewóz drogowy, o których mowa w art. 39m ustawy o transporcie drogowym,
- osób, o których mowa w art. 34 ust. 1, art. 60 lub art. 117 ust. 4 ustawy. Powyższa zmiana jest zgodna z postanowieniami dyrektywy 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy, zgodnie z którymi badanie narządu wzroku jest takie samo zarówno dla 1 grupy praw jazdy jak i dla 2 grupy, zatem różnicowanie może powodować wydłużenie czasu badania i podniesienia kosztu badania;
- załącznik nr 2, dotyczący szczegółowych warunków badania lekarskiego w zakresie narządu wzroku, dostosowano do dyrektywy 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy, zastępując wyrażenie „obuoczne pole widzenia” zastąpiono wyrażeniem „poziome pole widzenia”;
- załącznik nr 6, dotyczący szczegółowych warunków badania lekarskiego w zakresie układu nerwowego, w tym padaczki, uzupełniono dodatkowo o regulacje dotyczące wskazania, iż padaczka – oznacza wystąpienie przynajmniej dwóch napadów padaczkowych w odstępie mniejszym niż 5 lat, natomiast prowokowany napad padaczkowy – oznacza napad spowodowany rozpoznawalnym czynnikiem przyczynowym, którego można uniknąć. Ponadto zgodnie z postanowieniami dyrektywy 2006/126/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie praw jazdy w ust. 11 wskazano, że orzeka się istnienie przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdami, jeżeli napad padaczkowy wystąpił w ciągu ostatniego roku choroby;
- karta badania lekarskiego została usystematyzowana zgodnie ze szczegółowymi warunkami przeprowadzania lekarskiego oraz poprawiona redakcyjnie;
- wprowadzono przepis przejściowy (§ 14) dotyczący zaświadczeń potwierdzających odbycie szkolenia, o którym mowa w art. 77 ust. 1 pkt 3 lit. b ustawy, wydanych na podstawie dotychczasowych przepisów, które zachowują moc.
Termin wejścia w życie rozporządzenia został określony na dzień 31 sierpnia 2019 r., jako ostateczny termin wynikający z przepisu art. 169 ust. 5 ustawy o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw. Projekt rozporządzenia nie jest niezgodny z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie wymaga przedłożenia właściwym instytucjom i organom Unii Europejskiej, w tym Europejskiemu Bankowi Centralnemu, w celu uzyskania opinii, dokonania powiadomienia, konsultacji albo uzgodnienia.
Projekt rozporządzenia nie ma wpływu na działalność mikro, małych i średnich przedsiębiorców.
Projektowane rozporządzenie nie zawiera przepisów technicznych i w związku z tym nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039, z późn. zm.) i w związku z tym nie podlega procedurze notyfikacji.
Brak jest możliwości podjęcia alternatywnych w stosunku do wydania rozporządzenia środków umożliwiających osiągnięcie zamierzonego celu.
Projekt: TU
Źródło: RCL