Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Fakty i mity: co można jeść w ciąży?

MedExpress Team

Kalina Gierblińska

Opublikowano 30 czerwca 2015 10:42

Fakty i mity: co można jeść w ciąży? - Obrazek nagłówka
O tym jak powinny odżywiać się kobiety w ciąży rozmawiamy z dietetyczką Karoliną Gore ze Szpitala Specjalistycznego im. Świętej Rodziny w Warszawie.

O tym jak powinny odżywiać się kobiety w ciąży rozmawiamy z dietetyczką Karoliną Gore ze Szpitala Specjalistycznego im. Świętej Rodziny w Warszawie.

Podczas spaceru zdrowia na dachu szpitala im. Św. Rodziny w Warszawie, kobiety w ciąży mogły zgłosić się do pani po poradę w zakresie odżywiania w ciąży. Z czym najczęściej do pani przychodziły?

Najczęstszym pytaniem było gdzie znaleźć źródło żelaza w diecie, ponieważ z tym problemem zdrowotnym panie w okresie ciąży często się mierzą. Spada wówczas poziom hemoglobiny, to zupełnie fizjologiczne tak naprawdę, zwiększa się objętość krwi, więc żelaza przyszłe matki potrzebują znacznie więcej. Gdzie szukać żelaza? Przede wszystkim polecam mięso czerwone, rośliny strączkowe, orzechy, owoce suszone. A jak wspomóc wchłanianie tego żelaza? Najlepiej spożywać je w towarzystwie witaminy C, czyli soków owocowych, owoców, warzyw zielonych. Ponadto problemem pań często jest alergia pokarmowa i trudnością jest uzupełnianie towarzyszącym im niedoborom składników mineralnych. Regularność posiłków również jest ważna dla kobiet w ciąży i jednocześnie stanowi problem, zwłaszcza jeśli to jest kolejne dziecko i czasu na przygotowania posiłków jest mało.

Jakie są najpopularniejsze mity dotyczące diety w czasie ciąży?

Przede wszystkim mówi się o tym, że dieta eliminacyjna, stosowana w czasie ciąży, zapobiegnie alergii u dziecka, czyli, to że panie nie będą jadły cytrusów, jaj, piły mleka, uchroni ich dzieci przed wystąpieniem alergii pokarmowej w późniejszym wieku. Niestety jest to nieprawda. Nie ma to potwierdzenia w badaniach naukowych. To, że panie będą stosowały takie diety eliminacyjne, czyli ograniczały spożycie tych produktów, nie wpłynie na to, że nie wystąpi ta alergia, a sprawi, ze ich dieta będzie bardzo zubożona w składniki odżywcze i mineralne. Niestety, ale takich rzeczy nie wolno robić.

Jakich produktów kobieta w ciąży na pewno powinna unikać?

Przede wszystkim są to takie produkty, które niosą ryzyko zakażenia patogenami, czyli surowe mięso, ryby, jaja, niepasteryzowane mleko i produkty z niego przygotowane, czyli głównie sery. Przy czym sery, które mamy w asortymencie sklepów spożywczych są najczęściej przygotowane z mleka pasteryzowanego i są bezpieczne dla kobiet w ciąży. Trzeba zwracać uwagę na skład produktów. Poza tym oczywiście eliminujmy produkty przetworzone, czyli takie które zawierają mnóstwo cukru, substancji dodatkowych. One są niekorzystne, wprowadzają bardzo dużo kalorii do diety kobiety ciężarnej, podczas gdy jej zapotrzebowanie nie jest dużo większe niż to przed ciążą. Oprócz tego są takie produkty, jak wątróbka, która ma bardzo duża zawartość witaminy A i jest niekorzystna w okresie ciąży i niesie ze sobą ryzyko wystąpienia wad rozwojowych płodu. Poza tym należy pamiętać o tym, żeby myć dokładnie owoce i warzywa, ponieważ one również mogą nieść ryzyko różnych zakażeń.

Jaka dieta jest zalecana kobietom po urodzeniu dziecka?

Dieta kobiet w okresie laktacji tak naprawdę nie różni się niczym od racjonalnego żywienia. W początkowych tygodniach warto pamiętać, żeby ona była trochę lżej strawna, czyli zaleca się przyjmować produkty spożywcze w postaci gotowanej, przetartej. Dopiero po kliku tygodniach można wprowadzać produkty surowe, aczkolwiek trzeba pamiętać, żeby one były ze wszystkich grup spożywczych, żeby to jedzenie było urozmaicone, bo zapotrzebowanie pań w okresie laktacji jest bardzo duże.

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Najciekawsze oferty pracy (przewiń)

Zobacz także