Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Zawał serca - czas to życie - zobacz relację

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 13 listopada 2018 09:01

Zawał serca - czas to życie - zobacz relację - Obrazek nagłówka
Kampania „Zawał serca – Czas to Życie” uświadamia, jak postępować w przypadku zawału serca. Kluczowy jest czas oraz wezwanie pogotowia.


Do szpitala trafia co roku prawie 80 tys. Polaków z zawałem serca. Z badań wynika, że co
czwarty pacjent z zawałem umiera zanim jeszcze trafi do szpitala. Dlaczego? Bo zbyt długo
zwleka z wezwaniem pomocy. Dlatego powstała ogólnopolska kampania Śląskiego Centrum
Chorób Serca w Zabrzu oraz Fundacji ŚCCS „Zawał serca – Czas to Życie”, której celem jest
skrócenie opóźnień leczenia zawału serca poprzez edukację na temat właściwego
postępowania w przypadku zawału.


U połowy Polaków z zawałem serca czas od pierwszych objawów do udzielenia profesjonalnej pomocy w ośrodku kardiologii interwencyjnej wynosi ponad 260 minut. Od 2005 roku pomimo znaczącego zwiększenia liczby ośrodków kardiologii interwencyjnej w Polsce czas ten uległ redukcji tylko o około 15%. Dwie trzecie czasu opóźnienia przedszpitalnego wynika z faktu, że Polacy zwlekają z wezwaniem karetki w przypadku zawału serca, a świadomość społeczna problemu i wpływu właściwej reakcji na zagrożenia związane z zawałem jest niska.
Jak wynika z badań „Zawał serca – Opinie Polaków” przeprowadzonych przez SW Research, aż 73,8 proc. Polaków wie, że ból w klatce piersiowej może oznaczać zawał lub inne problemy z sercem, niestety zaledwie 22,2 proc. badanych czując ból zadzwoniłoby po pogotowie. Co czwarta osoba (23,5 proc.) zareagowałaby natychmiast, podczas gdy trzy czwarte zwlekałoby z wezwaniem pomocy – co piąty respondent (18,5 proc.) czekałby nawet do następnego dnia.


– To są wysoce alarmujące dane, dlatego tak ważna jest edukacja na temat postępowania
w przypadku podejrzenia zawału serca. Jest to nie tylko w interesie samych pacjentów, ale
także nas – kardiologów. Ponieważ im szybciej jesteśmy w stanie udzielić pomocy medycznej, tym lepsze możemy uzyskać wyniki leczenia – powiedział prof. dr hab. n. med. Mariusz Gąsior, kierownik III Katedry i Oddziału Klinicznego Kardiologii Śląskiego Uniwersytetu Medycznego.
W przypadku zawału serca kluczowy jest czas. Dlatego istotny jest natychmiastowy kontakt
z numerem alarmowym 112 i wezwanie karetki pogotowia, gdy tylko zaobserwujemy u siebie
lub u kogoś w najbliższym otoczeniu objawy zawału serca. – Niewielu z nas zdaje sobie sprawę, że już od pierwszych minut zawału w sercu powstają nieodwracalne zmiany, które postępują z upływem czasu. Będą one mieć znaczący wpływ na szanse przeżycia oraz jakość życia chorego po zawale – podkreśla prof. dr hab. n. med. Marian Zembala, dyrektor Naczelny Śląskiego Centrum Chorób Serca w Zabrzu.
Powikłania związane z zawałem są efektem niedokrwienia i obumierania mięśnia sercowego
(tzw. martwica), wywołanego niedrożnością naczyń krwionośnych, które się w nim znajdują.
W związku z brakiem dopływu krwi, a tym samym tlenu do mięśnia sercowego, obumiera
zajęty fragment serca. Martwica powiększa się z każdą minutą trwania zawału. Tylko szybka
reakcja i bezzwłoczne rozpoczęcie odpowiedniego leczenia zwiększa szansę na przeżycie
i dobrą jakość życia po zawale.
Tymczasem, jak pokazuje praktyka, wiele osób zwleka z podjęciem właściwych działań. W
kampanii poznamy historie pacjentów, dla których codzienne obowiązki, różne obawy oraz
przypisywanie złego samopoczucia innym powodom wpłynęło na wielogodzinne opóźnienie
w uzyskaniu pomocy. Nasi bohaterowie, zamiast wezwania karetki, podejmowali próby
konsultacji swojego samopoczucia z rodziną, umówienia wizyty do lekarza pierwszego
kontaktu lub samodzielnie jechali na pogotowie, co opóźniało otrzymanie specjalistycznej
pomocy i mogło stanowić dodatkowe zagrożenie dla ich stanu zdrowia, a nawet życia.

„Zawał serca – Czas to życie” to ogólnopolska kampania społeczna, której organizatorem są Śląskie Centrum Chorób Serca w Zabrzu i Fundacja ŚCCS. Honorowy patronat nad kampanią objęła Małżonka Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Agata Kornhauser-Duda, członkiem Komitetu Honorowego jest Minister Zdrowia prof. Łukasz Szumowski. Celem kampanii jest edukacja dotycząca właściwego postępowania w przypadku pierwszych oznak zawału serca. Kampania ruszyła w 2017 roku, a jej pierwszy etap był skierowany do środowiska medycznego. W wyniku prac i konsultacji organizatorów oraz partnerów w 2018 roku przygotowana została kolejna odsłona działań skierowana do społeczeństwa. Jej edukacyjny charakter ma wpłynąć na świadomość dotyczącą objawów i konsekwencji zawału serca oraz wykreować odpowiednie zachowania w przypadku zawału, tj. podjęcie natychmiastowych działań po rozpoznaniu pierwszych objawów zawału, kontakt z dyspozytorem pod numerem 112 i wezwanie karetki pogotowia.
W kampanię zaangażowane będą media ogólnopolskie, m.in. TVP, RMF FM oraz Multikino. Materiały edukacyjne będą publikowane w ogólnopolskich tytułach prasowych i portalach internetowych, będących partnerami kampanii.
Partnerem strategicznym kampanii „Zawał serca – Czas to Życie” jest Philips.
Więcej informacji o kampanii na www.czastozycie.pl

Źródło: materiały prasowe

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.