Obecnie obowiązujące przepisy umożliwiają udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej z zakresu podstawowej opieki zdrowotnej w formie teleporady czyli na odległość przy użyciu systemów teleinformatycznych lub systemów łączności. W celu zapewnienia prawidłowego udzielania świadczeń opieki zdrowotnej w tej formie został określony standard organizacyjny teleporady udzielanej w ramach podstawowej opieki zdrowotnej. Pomimo to w dalszym ciągu mają miejsce przypadki, gdy świadczeniodawcy udzielają prawie wszystkich świadczeń opieki zdrowotnej bez osobistego, bezpośredniego kontaktu lekarza z pacjentami.
W celu zapewnienia prawidłowego wykonywania umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna do katalogu naruszeń, za które sankcją jest rozwiązanie umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej bez zachowania okresu wypowiedzenia, zawartego w § 36 ust. 1 ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej, dodaje się warunek liczby porad udzielonych za pośrednictwem systemów teleinformatycznych lub systemów łączności w ramach umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w zakresu podstawowej opieki zdrowotnej przekraczający 90% wszystkich porad zrealizowanych przez świadczeniodawcę w okresie sprawozdawczym.
Projekt rozporządzenia zostanie przekazany na 5 dni do konsultacji publicznych i opiniowania następującym podmiotom:
- Prezesowi Narodowego Funduszu Zdrowia;
Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych
- NSZZ „Solidarność”;
- Forum Związków Zawodowych;
- Pracodawcom Rzeczypospolitej Polskiej;
- Konfederacji „Lewiatan”;
- Związkowi Rzemiosła Polskiego;
- Związkowi Pracodawców Business Centre Club;
- Związkowi Przedsiębiorców i Pracodawców;
- Naczelnej Radzie Lekarskiej;
- Naczelnej Radzie Pielęgniarek i Położnych;
- Krajowej Radzie Diagnostów Laboratoryjnych;
- Krajowa Rada Fizjoterapeutów;
- Naczelnej Radzie Aptekarskiej;
- Federacji Związków Pracodawców Ochrony Zdrowia „Porozumienie Zielonogórskie”;
- Porozumieniu Pracodawców Ochrony Zdrowia;
- Krajowemu Sekretariatowi Ochrony Zdrowia NSZZ „Solidarność 80”;
- Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu Lekarzy;
- Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu Pielęgniarek i Położnych;
- Ogólnopolskiemu Związkowi Zawodowemu Położnych;
- Stowarzyszeniu Menedżerów Opieki Zdrowotnej;
- Konsultantowi Krajowemu w dziedzinie medycyny rodzinnej;
- Konsultantowi Krajowemu w dziedzinie pielęgniarstwa rodzinnego;
- Polskiemu Towarzystwu Medycyny Rodzinnej;
- Kolegium Lekarzy Rodzinnych w Polsce;
- Kolegium Pielęgniarek i Położnych Rodzinnych w Polsce;
- Rzecznikowi Praw Pacjenta;
- Federacji Przedsiębiorców Polskich.
Skrócony termin konsultacji publicznych i opiniowania projektu rozporządzenia wynika z konieczności jego pilnego wejścia w życie ze względu na szczególny charakter tej regulacji, tj. szybkiego ograniczenia udzielania świadczeń opieki zdrowotnej w formie teleporady i zapewnienia prawidłowego wykonywania umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w rodzaju podstawowa opieka zdrowotna.
Projekt rozporządzenia został udostępniony na stronie podmiotowej Rządowego Centrum Legislacji, w serwisie „Rządowy Proces Legislacyjny” zgodnie z art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. z 2017 r. poz. 248) oraz uchwałą nr 190 Rady Ministrów z dnia 29 października 2013 r. – Regulamin pracy Rady Ministrów (M.P. z 2016 r. poz. 1006, z późn. zm.).
Wyniki konsultacji publicznych i opiniowania zostaną przedstawione w raporcie dołączonym do niniejszej oceny.
Zmiany zawarte w projekcie rozporządzenia nie będą wymagać dodatkowych nakładów finansowych. Projekt rozporządzenia nie spowoduje skutków finansowych dla budżetu państwa i jednostek samorządu terytorialnego.
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na działalność mikro-, małych i średnich przedsiębiorców.
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na sytuację ekonomiczną i społeczną rodzin.
Projekt rozporządzenia nie będzie miał wpływu na sytuację ekonomiczną i społeczną osób starszych oraz osób niepełnosprawnych.
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na rynek pracy.
Proponuje się, aby przepisy rozporządzenia weszły w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, z mocą od dnia 1 lipca 2021 r.
Nie planuje się ewaluacji efektów projektu, a tym samym nie stosuje się mierników dla tej ewaluacji.
Źródło: RCL