Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Jest projekt rozporządzenia ws. możliwości zwolnienia z ograniczenia pracy do jednego miejsca

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 23 lipca 2020 09:03

Jest projekt rozporządzenia ws. możliwości zwolnienia z ograniczenia pracy do jednego miejsca - Obrazek nagłówka
Thinkstock/GettyImages
RCL opublikowało nowelizację projektu rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie standardów w zakresie ograniczeń przy udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej pacjentom innym niż z podejrzeniem lub zakażeniem wirusem SARS-CoV-2 przez osoby wykonujące zawód medyczny mające bezpośredni kontakt z pacjentami z podejrzeniem lub zakażeniem tym wirusem.

Poniżej zamieszczamy uzasadnienie projektu rozporządzenia.

Obecnie zmieniane rozporządzenie ministra zdrowia z dnia 28 kwietnia 2020 r. w sprawie standardów w zakresie ograniczeń przy udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej pacjentom innym niż z podejrzeniem lub zakażeniem wirusem SARS-CoV-2 przez osoby wykonujące zawód medyczny mające bezpośredni kontakt z pacjentami z podejrzeniem lub zakażeniem tym wirusem (Dz. U. poz. 775 i 918) przewiduje swoisty automatyzm przy sporządzaniu wykazu stanowisk objętych ograniczeniem w uczestniczeniu w udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej pacjentom innym niż z podejrzeniem lub zakażeniem wirusem SARS-CoV-2. Zgodnie z obowiązującym § 1 ust. 2 ww. rozporządzenia w przypadku tzw. szpitala jednoimiennego w wykazie stanowisk umieszcza się wszystkie stanowiska pracy, na których osoby wykonujące zawód medyczny uczestniczą w udzielaniu świadczeń zdrowotnych i mają bezpośredni kontakt z pacjentami z podejrzeniem lub zakażeniem wirusem SARS-CoV-2, a w przypadku podmiotu leczniczego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 rozporządzenia, wyłącznie stanowiska pracy, na których osoby wykonujące zawód medyczny uczestniczą w udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej w wyodrębnionej komórce organizacyjnej i mają bezpośredni kontakt z pacjentami z podejrzeniem lub zakażeniem wirusem SARS-CoV-2.

Proponowana zmiana określa, że to kierownik podmiotu leczniczego wskazanego w § 1 ust. 1 rozporządzenia podejmował będzie decyzję o umieszczeniu danego stanowiska pracy w wykazie stanowisk objętych ograniczeniem w oparciu o kryterium podwyższonego ryzyka zakażenia wirusem SARS-CoV-2. Inaczej mówiąc kierownik podmiotu leczniczego określonego w § 1 ust. 1 rozporządzenia będzie „mógł objąć” ograniczeniem tylko osoby wykonujące zawód medyczny zatrudnione na stanowiskach pracy, gdzie udzielane są świadczenia opieki zdrowotnej w bezpośrednim kontakcie z pacjentami z podejrzeniem lub zakażeniem wirusem SARS-CoV-2, oraz na których jednocześnie wystąpić może podwyższone ryzyko zakażenia wirusem SARS-CoV-2.

Projekt określa również, że osoby objęte ograniczeniem będą mogły udzielać świadczeń opieki zdrowotnej pacjentom innym niż z podejrzeniem lub zakażeniem wirusem SARS-CoV-2 w przypadku, w którym kierownik podmiotu leczniczego zezwoli na udzielanie takich świadczeń pacjentom korzystającym z usług kierowanego przez niego podmiotu leczniczego, po wprowadzeniu niezbędnych zabezpieczeń mających na celu uniemożliwienie zakażenia wirusem SARS-CoV-2 w trakcie udzielania świadczeń przez osoby objęte ograniczeniem.

Jednocześnie w projekcie przewiduje się dodanie do § 1 rozporządzenia dodatkowych ust. 4a i 4b zgodnie z którymi osoba, o której mowa w ust. 3, w terminie 3 dni od dnia otrzymania pisemnej informacji, o objęciu jej ograniczeniem może wystąpić do kierownika podmiotu leczniczego z wnioskiem o zwolnienie jej z ograniczenia. Kierownik podmiotu leczniczego nie później niż w terminie 2 dni od dnia otrzymania takiego wniosku zobowiązany będzie powierzyć wnioskującej osobie wykonywanie zadań na innym stanowisku niż objęte ograniczeniem albo tak dostosować zakres wykonywanych przez nią zadań, aby przy ich wykonywaniu nie zachodziło podwyższone ryzyko zakażenia wirusem SARS-CoV-2. W przypadku gdyby uwzględnienie wniosku, o którym mowa w ust. 4a, mogło skutkować brakiem możliwości zabezpieczenia przez podmiot leczniczy dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej pacjentom zakażonym lub podejrzanym o zakażenie wirusem SARS-CoV-2 kierownik podmiotu leczniczego będzie uprawniony do odmowy uwzględnienia wniosku. Odmowa taka będzie musiała mieć formę pisemną. Z wnioskiem o zwolnienie z ograniczenia, o którym mowa w § 1 ust. 3, będzie można wystąpić również w innym terminie niż trzy dni od daty otrzymania pisemnej informacji o objęciu ograniczeniem.

W takim przypadku kierownik podmiotu leczniczego zobowiązany będzie dokonać powierzenia wnioskującej osobie wykonywania zadań na innym stanowisku niż objęte ograniczeniem albo dostosowania zakresu wykonywanych zadań tak, aby przy ich wykonywaniu nie zachodziło podwyższone ryzyko zakażenia wirusem SARS-CoV-2 w terminie 5 dni od dnia otrzymania wniosku. Ten sam termin będzie musiał być zachowany w przypadku odmowy uwzględnienia wniosku. Aby możliwe było wystąpienie z wnioskiem o zwolnienie z objęcia ograniczeniem jeszcze w okresie przed rozpoczęciem działania ograniczenia w § 1 w ust. 4 dodano zdanie wskazujące, że dzień początkowy objęcia ograniczeniem nie może przypadać wcześniej niż po upływie 5 dni od dnia przekazania osobie, o której mowa w ust. 3, informacji na piśmie o objęciu ograniczeniem.

Ponadto w projektowanym rozporządzeniu planuje się dokonać zmiany brzmienia § 2 ust. 3 rozporządzenia tak aby umożliwić wnioskowanie o zgodę na pracę z pacjentami innymi niż z podejrzeniem lub zakażeniem wirusem SARS-CoV-2 mimo objęcia ograniczeniem nie tylko kierownikom podmiotów leczniczych określonych w § 1 ust. 1 rozporządzenia, ale również kierownikom innych podmiotów leczniczych.

W projekcie przewidziano również, że kierownicy podmiotów leczniczych wskazanych w § 1 ust. 1 rozporządzenia będą obowiązani do sporządzenia nowych wykazów stanowisk oraz do przekazania dokumentów dotyczących tych stanowisk do wojewodów oraz dyrektorów oddziałów wojewódzkich Narodowego Funduszu Zdrowia w terminie 10 dni od dnia wejścia w życie niniejszej nowelizacji.

Wskazane wyżej zmiany zmierzają do uelastycznienia procesu określania ograniczeń w wykonywaniu czynności zawodowych przez osoby wykonujące zawód medyczny w tzw. szpitalach jednoimiennych oraz w wyodrębnionych komórkach organizacyjnych dedykowanych wyłącznie pacjentom zakażonym lub z podejrzeniem zakażenia SARS-CoV-2. Z uwagi na zmiany w przebiegu epidemii w kraju, podmioty lecznicze, które były dotychczas objęte zakresem zmienianego rozporządzenia, są obecnie stopniowo na powrót ukierunkowywane na udzielanie świadczeń zdrowotnych pacjentom innym niż z podejrzeniem lub zakażeniem wirusem SARS-CoV-2, co wiąże się z potrzebą stworzenia możliwości - przy zachowaniu wymogów bezpieczeństwa epidemicznego - szerszego powrotu do udzielania świadczeń przez osoby wykonujące zwody medyczne - również te, które udzielają dotychczas świadczeń pacjentom z zakażeniem lub podejrzeniem zakażenia SARS-CoV-2. Dlatego celowa jest taka zmiana przepisów rozporządzenia, aby wykazy stanowisk objęte ograniczeniem udzielania świadczeń pacjentom nie zakażonym SARS-CoV-2 sporządzane były w warunkach zwiększonej roli lokalnej oceny zabezpieczenia bezpieczeństwa epidemicznego w oparciu o kryterium eliminacji podwyższonego ryzyka zakażenia wirusem SARS-CoV-2 wynikającego z udzielania świadczeń opieki zdrowotnej pacjentom zakażonym lub z podejrzeniem zakażenia SARS-CoV-2. Jednocześnie utrzymanie w porządku prawnym rozporządzenia wydawanego na podstawie upoważnienia zawartego w art. 7d ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych pozwoli utrzymać funkcjonujący obecnie mechanizm przekazywania środków na dodatkowe świadczenia tych spośród osób wykonujących zawód medyczny, które z uwagi na szczególne wysokie ryzyko zakażenia SARS-CoV-2 nadal objęte będą decyzją kierownika podmiotu leczniczego ograniczeniem w udzielaniu świadczeń.

Przewiduje się, że rozporządzenie wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1461) w uzasadnionych przypadkach akty normatywne mogą wchodzić w życie w terminie krótszym niż czternaście dni, a jeżeli ważny interes państwa wymaga natychmiastowego wejścia w życie aktu normatywnego i zasady demokratycznego państwa prawa nie stoją temu na przeszkodzie, dniem wejścia w życie może być dzień ogłoszenia tego aktu w dzienniku urzędowym. Proponowany termin jest uzasadniony koniecznością jak najszybszego wprowadzenia przewidzianych w nim mechanizmów.

Projektowana regulacja nie wymaga przedstawienia właściwym organom i instytucjom Unii Europejskiej, w tym Europejskiemu Bankowi Centralnemu, w celu uzyskania opinii, dokonania powiadomienia, konsultacji albo uzgodnienia.

Projektowana regulacja nie podlega notyfikacji zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039 oraz z 2004 r. poz. 597).

Projektowane rozporządzenie wpływa na mikro-, małe i średnie przedsiębiorstwa, w zakresie wynikającym z regulowanej materii.

Projektowana regulacja nie jest sprzeczna z prawem Unii Europejskiej.

Źródło: RCL

Tematy

RCL

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.