Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie
banner

Adherence to podstawa. Rusza XXI edycja kampanii Servier dla Serca

MedExpress Team

Piotr Wójcik

Opublikowano 1 października 2024 08:42

Adherence to podstawa. Rusza XXI edycja kampanii Servier dla Serca - Obrazek nagłówka
Około 90 tysięcy osób rocznie umiera w Polsce z powodu nadciśnienia tętniczego. Okazuje się, że u podstaw problemu leży przede wszystkim nieprzestrzeganie zaleceń terapeutycznych. Firma Servier rozpoczęła kampanię, w której nacisk został położony właśnie na adherence. Praktyczne materiały mają uczyć chorych, jak dbać o utrzymanie ciśnienia tętniczego w normie.
– Według WHO około 80 proc. chorych na świecie nie jest leczonych optymalnie. Zaledwie tylko około 25-30 proc. chorych w Polsce ma rozpoznane nadciśnienie i jest ono leczone w sposób skuteczny. Tymczasem rekomendacje wskazują, że za pomocą jednej tabletki możemy kontrolować ciśnienie tętnicze u 90 proc. chorych – podkreśla prof. dr hab. n. med. Krzysztof Narkiewicz, specjalista w dziedzinie chorób wewnętrznych i hipertensjologii, kierownik Kliniki Nadciśnienia Tętniczego i Diabetologii na Gdańskim Uniwersytecie Medycznym

Okazuje się, że prawie 58 proc. chorych na nadciśnienie tętnicze Polaków nie realizuje planu leczenia. Zagraża to ich zdrowiu, a nawet życiu. W całej Europie z powodu nieprzestrzegania zaleceń lekarza umiera rocznie około 200 tys. osób. Problem pojawia się już na etapie wykupienia zaordynowanego przez lekarza leku.

– Co czwarty chory w Polsce nie wykupuje pierwszej recepty. Kolejnych kilka procent ją wykupi, ale nie będzie przyjmował leku. Potem, nawet jeśli lek zostanie wykupiony, pojawia się problem z jego przyjmowaniem i pomijaniem dawek. Jeśli 80 proc. dawek jest przyjmowanych prawidłowo, to już naprawdę jest dobrze. Niestety, chorzy nierzadko przerywają w pewnym momencie przyjmowanie leków – wymienia prof. Krzysztof Narkiewicz.

Kwestia stosowania się do zaleceń lekarzy wygląda szczególnie źle u osób młodych – do 35. roku życia. Zaledwie kilkanaście procent z nich przyjmuje leki zgodnie z zaleceniami.

– W tej grupie możemy zyskać najwięcej, bo oni, oprócz nadciśnienia, są zdrowi. Powinni zrozumieć, że to kwestia inwestycji w zdrowie. Mówię pacjentom, że lepiej brać jedną tabletkę do końca życia, niż za 30 lat brać 8 tabletek i nie móc wejść na drugie piętro i mieć ryzyko dializy – dodaje profesor.

Nadciśnienie tętnicze to jeden z najczęściej występujących czynników ryzyka sercowo-naczyniowego, który niekontrolowany może doprowadzić do zawału serca czy udaru mózgu, a nawet do śmierci.

Na rezygnację z leczenia lub samodzielną zmianę jego planu składa się wiele czynników, związanych m.in. z sytuacją i stanem wiedzy pacjenta, przebiegiem choroby oraz specyfiką indywidualnie dobranej terapii.

– Pacjent, który ma wiedzę na temat nadciśnienia tętniczego i tego, czym ono grozi, jeśli nie jest leczone, jest siedmiokrotnie bardziej skłonny przyjmować zalecane leczenie, niż chory, który tej wiedzy nie ma – mówi prof. dr hab. n. med. Agnieszka Kapłon-Cieślicka, specjalista kardiolog, adiunkt w I Katedrze i Klinice Kardiologii na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym. – Chociaż stosowanie się do zaleceń terapeutycznych leży w gestii chorego, kluczem do sukcesu nie jest przypisywanie mu całej odpowiedzialności za realizację planu leczenia, ale partnerska współpraca z lekarzem, dzięki której pacjent zyska pełną świadomość choroby oraz niezbędną wiedzę na temat wszystkich elementów terapii – farmakologicznych i niefarmakologicznych. Efektem ma być wspólnie wypracowany plan leczenia, który pacjent będzie rozumiał i który będzie mógł bez przeszkód realizować. Na tym polega opieka skoncentrowana na pacjencie, a nie chorobie – dodaje.

Eksperci podkreślają, że w terapii każdej choroby, a zwłaszcza przewlekłej, konieczne jest bardzo dobre zrozumienie przez pacjenta jego sytuacji.

– Jeśli coś jest niejasne lub budzi obawy, nie bójmy się powiedzieć o tym lekarzowi i zadawajmy pytania tak długo, aż wszystkie nasze wątpliwości zostaną rozwiane. Jego rolą jest udzielenie choremu rzetelnych i wyczerpujących informacji. Z kolei pacjent nie może zatajać żadnych ważnych danych dotyczących jego stanu zdrowia, przyjmowanych leków czy stylu życia, ponieważ od tego zależy dobór oraz skuteczność terapii. Pamiętajmy, że mamy wspólny cel, jakim jest zdrowie – podkreśla mgr Adrianna Sobol, psycholog zdrowia na Warszawskim Uniwersytecie Medycznym.

Firma Servier Polska wystartowała z XXI edycją kampanii Servier dla Serca. W jej ramach powstały materiały edukacyjne dla pacjentów, które mają za zadanie zaciekawić ich oraz skłonić do refleksji i działania. Można je pobrać TUTAJ. O konieczności regularnego dbania o utrzymywanie ciśnienia tętniczego w normie będą przypominali Zofia i Wiktor Zborowscy w spocie radiowym oraz w mediach społecznościowych, a także zabawna piosenka, którą można usłyszeć na antenie wybranych stacji radiowych.

Reveal_grafika

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także

416055261_675424991464107_3546326460777244798_n
Oglądaj na żywo

Parlamentarny Zespół ds. Opieki Okołoporodowej

17 września 2024
20240904_124315
17 września 2024
416055261_675424991464107_3546326460777244798_n
Oglądaj on-line

Podkomisja stała do spraw onkologii

12 września 2024
416055261_675424991464107_3546326460777244798_n
11 lipca 2024