Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie

Jakie będą zmiany ws. badań lekarskich i psychologicznych osób występujących o wydanie pozwolenia na broń

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 28 czerwca 2019 12:23

Jakie będą zmiany ws. badań lekarskich i psychologicznych osób występujących o wydanie pozwolenia na broń - Obrazek nagłówka
Pixabay
W piątek RCL opublikowało projekt rozporządzenia ministra zdrowia w sprawie badań lekarskich i psychologicznych osób występujących o wydanie pozwolenia na broń lub zgłaszających do rejestru broń pneumatyczną oraz posiadających pozwolenie na broń lub zarejestrowaną broń pneumatyczną.

Poniżej zamieszczamy uzasadnienie projektu.

Rozporządzenie ministra zdrowia z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie badań lekarskich i psychologicznych osób występujących o wydanie pozwolenia na broń lub zgłaszających do rejestru broń pneumatyczną oraz posiadających pozwolenie na broń lub zarejestrowaną broń
pneumatyczną (Dz. U. poz. 2210), zwane dalej „rozporządzeniem”, wydane na podstawie upoważnienia zawartego w art. 15l ustawy z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji (Dz. U. z 2019 r. poz. 284), traci moc z dniem 1 lipca 2019 r.

W związku z powyższym należy podjąć działania w zakresie jego nowelizacji w związku z wejściem w życie art. 15 ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym (Dz. U. poz. 2244), który w ustawie z dnia 21 maja 1999 r. o broni i amunicji w art. 15l w pkt 4 w lit. d zniósł obowiązek stosowania pieczęci przez lekarza lub psychologa, upoważnionych do przeprowadzenia badań lekarskich lub psychologicznych wobec osób ubiegających się o pozwolenie na broń lub zgłaszających do rejestru broń pneumatyczną na orzeczeniach lekarskim i psychologicznym. Powyższe zmiany ograniczają się do kwestii deregulacji obowiązku stosowania pieczątek.

Projektowane rozporządzenie w stosunku do przepisów obowiązujących do dnia 1 lipca 2019 r. ma na celu zniesienie obowiązku stosowania pieczęci przez lekarza lub psychologa, upoważnionych do przeprowadzenia badań lekarskich lub psychologicznych wobec osób
ubiegających się o pozwolenie na broń.

W projektowanej regulacji zawarto także przepis przejściowy dotyczący postępowania w sprawie wydania orzeczenia lekarskiego i psychologicznego wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, które będzie przeprowadzane na
podstawie przepisów dotychczasowych, a orzeczenia lekarskie i psychologiczne wydane przez upoważnionych lekarzy lub upoważnionych psychologów przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia , zachowują ważność.

Stosownie do art. 51 ustawy z dnia z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 15l ustawy zmienianej w art. 15 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 15l ustawy zmienianej w art. 15 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, nie dłużej jednak niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.


Proponuje się, aby projektowane rozporządzenie weszło w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Zgodnie z art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1523, z późn. zm.) w uzasadnionych przypadkach akty normatywne mogą wchodzić w życie w terminie krótszym niż czternaście dni, a jeżeli ważny interes państwa wymaga natychmiastowego wejścia w życie aktu normatywnego i zasady demokratycznego państwa prawnego nie stoją temu na przeszkodzie, dniem wejścia w życie może być dzień ogłoszenia tego aktu w dzienniku urzędowym. Wejście w życie rozporządzenia z dniem następującym po dniu jego ogłoszenia jest podyktowane koniecznością stosowania procedur niezbędnych do uzyskania stosownych orzeczeń lekarskich i psychologicznych. Szybkie wejście w życie projektowanej regulacji działa zatem na korzyść podmiotów, których dotyczy, a jej wprowadzenie z dniem następującym po dniu ogłoszenia nie stanowi naruszenia zasad demokratycznego państwa prawnego.

Przedmiotowy projekt pozostaje bez wpływu na działalność przedsiębiorców, w szczególności w odniesieniu do mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców.

Projekt rozporządzenia nie dotyczy majątkowych praw i obowiązków przedsiębiorców lub praw i obowiązków przedsiębiorców wobec organów administracji publicznej.

Projektowane rozporządzenie nie podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039 oraz z 2004 r. poz.
597). Projektowane rozporządzenie nie jest sprzeczne z prawem Unii Europejskiej.

Projekt rozporządzenia nie wymaga przedstawienia właściwym instytucjom i organom Unii Europejskiej, w tym Europejskiemu Bankowi Centralnemu celem uzyskania opinii, dokonania powiadomienia, konsultacji albo uzgodnienia projektu.

Jednocześnie należy wskazać, że nie ma możliwości podjęcia alternatywnych w stosunku do projektowanych przepisów środków umożliwiających osiągnięcie zamierzonego celu.

Źródło: RCL

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.