Subskrybuj
Logo małe
Wyszukiwanie
banner

Dyrektywa transgraniczna nie dla wszystkich

MedExpress Team

Iwona Schymalla

Opublikowano 24 października 2014 11:00

Dyrektywa transgraniczna nie dla wszystkich - Obrazek nagłówka
Czy warto korzystać z dyrektywy transgranicznej? Gdzie szukać informacji na ten temat? O tym z Heleną Hatką, senator PO, rozmawia red. nacz. Medexpressu Iwona Schymalla.

Czy warto korzystać z dyrektywy transgranicznej? Gdzie szukać informacji na ten temat? O tym z Heleną Hatką, senator PO, rozmawia red. nacz. Medexpressu Iwona Schymalla. 

Jakie informacje związane z transgraniczną opieką medyczną i ewentualnym zwrotem kosztów są ważne dla polskich pacjentów? Gdzie pacjenci mogą uzyskać informacje w tej sprawie i dokonać świadomych i racjonalnych wyborów?

Przede wszystkim polscy pacjenci muszą mieć świadomość tego, że w Unii Europejskiej nie ma jednolitego systemu, jeśli chodzi o świadczenia zdrowotne. Każdy kraj tworzy sobie własny system leczenia pacjentów i finansowania tych świadczeń. Korzystając z usług medycznych poza granicami Polski musimy mieć tego świadomość. Po drugie, podejmując decyzję z jakiego systemu skorzystamy, czy z dyrektywy tnasgranicznej, czy też z systemu koordynacji, powinniśmy wziąć pod uwagę naszą sytuację życiową. Jeżeli pracujemy za granicą czy wyjeżdżamy np. na dłuższy wypoczynek, wówczas korzystamy z przepisów o koordynacji systemu zabezpieczeń społecznych. W razie konieczności leczenia długoterminowego koszty finansowania naszych świadczeń zdrowotnych ponosi system zabezpieczenia zdrowotnego, pod który podlegamy. W przypadku, kiedy zdecydujemy się skorzystać z leczenia w ramach tzw. dyrektywy transgranicznej musimy dobrze przeprowadzić analizę sytuacji finansowej. Musimy mieć świadomość, że korzystając z dyrektywy transgranicznej najpierw poniesiemy koszty usług medycznych po cenach jakie obowiązują w kraju, w którym podjęliśmy leczenie. Refundację tych kosztów otrzymamy z opóźnieniem oraz do wysokości ceny jaka obowiązuje w naszym kraju. Czyli, najpierw wykładamy własne pieniądze, później dostajemy zwrot tych środków. Jeżeli usługa medyczna w innym kraju jest tańsza niż w Polsce NFZ musi zwrócić nam poniesione koszty.

Druga zasada, którą powinniśmy przestrzegać, to nasze dobro związane z leczeniem. Warto sprawdzić opinię o szpitalu i lekarzu, u którego chcemy się leczyć. Jaką mają opinię i czy jakość świadczeń jest na wysokim poziomie. Warto zorientować się jak długie są kolejki za granicą oraz ile tak naprawdę będzie kosztowało leczenie. Bo oprócz kosztów samej usługi medycznej za granicą trzeba wziąć pod uwagę te związane z dojazdem i pobytem. Generalnie, trzeba przeliczyć, czy to się po prostu opłaca. Przydatne nam informacje otrzymamy w krajowym punkcje kontaktowym w Polsce albo za granicą. Dostaniemy w nim informacje jakie usługi nam przysługują, jakie są ich ceny, a nawet informacje o jakości świadczeń zdrowotnych.

W przypadku jakich świadczeń zdrowotnych nie ma zastosowania dyrektywa dotycząca praw pacjenta w opiece transgranicznej?

Niefinansowane są usługi opieki długoterminowej, tylko dotyczącej codziennych czynności np. jak ktoś potrzebuje, by mu pomóc zrobić zakupy, czy pomóc w bieżących sprawach. Nie możemy też otrzymać refundacji kosztu związanego z transplantologią oraz kosztów związanych ze szczepieniami, zagrożeniem epidemiologicznym.

Gdzie polscy pacjenci mogą uzyskać indywidualne informacje na temat transgranicznej opieki zdrowotnej?

Wraz z wejściem w życie ustawy o świadczeniach zdrowotnych pojawi się w Narodowym Funduszu Zdrowia krajowy punkt kontaktowy. W nim wszystkie informacje dostaną zarówno Polacy, jak i obcokrajowcy. Podobnie będzie w innych krajach.

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także