Subskrybuj
Logo małeWyszukiwanie

Pacjent ma prawo złożyć skargę do NFZ. Kiedy i w jaki sposób?

MedExpress Team

Piotr Wójcik

Opublikowano 8 marca 2024 09:44

Pacjent ma prawo złożyć skargę do NFZ. Kiedy i w jaki sposób? - Obrazek nagłówka
ThinkstockPhotos
Brak kontaktu telefonicznego z placówką medyczną, brak możliwości umówienia się na wizytę w tym samym dniu czy odmowa zapisania do lekarza. – To najczęstsze skargi, które do nas wpływają – informuje Agnieszka Białas-Sitarska, rzecznik Świętokrzyskiego Oddziału NFZ w Kielcach.

– Cieszy nas fakt, że liczba skarg z roku na rok maleje. Jednak wciąż docierają do nas sygnały dotyczące nieprawidłowości w placówkach medycznych – mówi Agnieszka Białas-Sitarska i przypomina, w jakich sytuacjach pacjent ma prawo do złożenia skargi do NFZ.

Może to zrobić, jeśli:

  • odmówiono mu zapisania się do lekarza
  • odmówiono mu wykonania świadczenia
  • kazano mu zapłacić za świadczenie, które powinno być wykonane w ramach ubezpieczenia (bezpłatnie dla pacjenta)
  • ma trudności z zapisaniem się do lekarza, np. zapisy możliwe są tylko osobiście lub w wyznaczone dni
  • lekarz nie przyjmuje pacjentów w godzinach, w których powinien
  • otrzymał receptę bez refundacji, która mu przysługuje.

Skargę na placówkę, która ma umowę z NFZ, można złożyć w oddziale wojewódzkim NFZ lub centrali NFZ w Warszawie.

Jak złożyć skargę?

  • pisemnie
  • przez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą w ramach Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej (ePUAP)
  • za pomocą poczty elektronicznej
  • ustnie (w danej placówce, do protokołu).

Co powinna zawierać skarga?

  • dane skarżącego (imię, nazwisko, adres)
  • dane świadczeniodawcy, którego skarga dotyczy
  • precyzyjny opis zdarzenia
  • jeżeli skarga jest składana w imieniu osoby trzeciej – pisemne upoważnienie.

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie już za 4 zł dziennie*.

* 4 zł netto dziennie. Minimalny okres ekspozycji ogłoszenia to 30 dni.

Zobacz także