Dynamiczny rozwój rynku
Jak wskazują dane, tylko jedna piąta wartości rynku usług stomatologicznych jest finansowana w ramach NFZ. Co więcej, wiele procedur, zarówno tych podstawowych, jak i tych bardziej zaawansowanych (na przykład implantologia czy ortodoncja) wciąż nie jest finansowanych z publicznych środków. Taka sytuacja sprawia, że pacjenci, chcąc lepiej zadbać o stan swojego uzębienia, realizują usługi z prywatnych środków.
– Mimo ograniczeń w zakresie leczenia podlegającego finansowaniu NFZ, zapotrzebowanie na te usługi wciąż jest znaczne, co skłania pacjentów do opłacenia świadczeń z własnych kieszeni – mówi Marta Marszałek, Head Pharma & Healthcare Market Analyst w PMR Market Experts.
– Dla wielu przeszkodą w dbaniu o uzębienie są z pewnością zwiększające się ceny usług stomatologicznych w Polsce – te tylko w 2024 roku wzrosły znacznie powyżej średniej Unii Europejskiej. Stoją za tym coraz wyższe koszty materiałów, energii oraz wynagrodzeń personelu medycznego. To wyzwanie nie tylko dla pacjentów, ale przede wszystkim dla samego systemu – dodaje.
Według prognoz PMR Market Experts – w związku wyhamowaniem inflacji – tempo wzrostu wartości rynku usług stomatologicznych będzie w kolejnych latach wolniejsze. Średnioroczna stopa wzrostu na lata 2025-2030 wyniesie około 8 proc. w ujęciu nominalnym. Realny wzrost będzie jednak wyższy niż w poprzednich latach.
Nie tylko dorośli
Obecna sytuacja sprawia, że leczenie stomatologiczne finansowane z własnych środków stanowi podstawową formę opieki zarówno dla dorosłych, jak i dzieci — choć w przypadku najmłodszych odsetek ten jest nieco niższy. W ich przypadku prywatne finansowanie jest szczególnie widoczne w obszarze ortodoncji oraz diagnostyki (RTG), gdzie aż 66 proc. respondentów wskazało tę formę płatności.
Opieka publiczna odgrywa większą rolę w świadczeniach dla najmłodszych tylko w przypadku zabiegów profilaktycznych i higienizacji (41-44 proc. wskazań na tę formę finansowania). Dla porównania przy leczeniu próchnicy u dzieci na skorzystanie z usług NFZ zdecydowało się 28 proc. badanych.
Rośnie zainteresowanie usługami profilaktycznymi
– Pacjenci coraz chętniej korzystają z usług profilaktycznych, jak higienizacja. W 2025 roku taki zabieg planuje wykonać 57 proc. pacjentów, co oznacza wzrost o 7 p.p. względem 2024 roku. Możliwe, że mamy do czynienia z pewną zmianą w zachowaniach Polaków, jednak na tym etapie trudno jeszcze mówić o trwałej tendencji – dodaje Marta Marszałek.
To zainteresowanie jest najwyższe wśród najmłodszych grup wiekowych: 66 proc. w grupie 18-34 lat, 60 proc. w grupie 35-54 lat i 48 proc. w grupie 55 lat i więcej). Wzrost ten jest również skorelowany z poziomem dochodów oraz zakresem świadczeń oferowanych przez pracodawców. Takie usługi są dostępne chociażby w formie abonamentów, pakietów i ubezpieczeń zdrowotnych w ramach benefitów pracowniczych.
źródło: notatka prasowa