Subskrybuj
Logo małe
Szukaj
banner

Z doświadczenia w praktykę. Dlaczego system ochrony zdrowia potrzebuje perspektywy pacjentów?

MedExpress Team

Medexpress

Opublikowano 25 maja 2025 09:40

Z doświadczenia w praktykę. Dlaczego system ochrony zdrowia potrzebuje perspektywy pacjentów? - Obrazek nagłówka
O roli organizacji pacjentów w kształtowaniu polityki zdrowotnej mówi dr hab. n. med. i n. o zdr. Dominik Olejniczak, koordynator Projektu PACJENCI.PRO, Wydział Nauk o Zdrowiu, Warszawski Uniwersytet Medyczny oraz ekspert polskiej prezydencji w Radzie UE w obszarze priorytetów Ministerstwa Zdrowia.

Jaka jest rola organizacji pacjenckich w kształtowaniu systemu ochrony zdrowia?

Rola organizacji pacjentów w kształtowaniu systemu ochrony zdrowia jest zdecydowanie nie do przecenienia. Należy pamiętać, że to właśnie ta grupa zderza się z systemem ochrony zdrowia w sposób realny i znakomicie zna potrzeby systemu, zna swoje potrzeby i przede wszystkim zna niedomagania tego systemu.

Są to elementy, które niekoniecznie często widać z poziomu gabinetów ministerialnych. W związku z tym opieranie się na doświadczeniach pacjentów w budowaniu rozwiązań w tym zakresie jest zdecydowanie kluczowe i to jest coś na czym decydentom i osobom, które kreują rozwiązania w obszarze systemowym jest zdecydowanie potrzebne.

Co pacjenci mogą wnieść właśnie w kształtowaniu polityki zdrowotnej?

Organizacje pacjentów mogą dzielić się swoimi doświadczeniami w bardzo wielu zakresach począwszy od funkcjonowania systemu w tym najprostszym i w cudzysłowie na najniższym poziomie, począwszy od diagnostyki poprzez ścieżkę w tym systemie, skończywszy na odpowiednim udzielaniu porad na elementach związanych z komunikacją i na efektywnym wykorzystaniu zasobów, które w obrębie tego systemu często funkcjonują, a nie są wykorzystywane.

Czy dzięki pacjentom można uprościć system, na przykład ścieżkę pacjenta?

Doświadczenia pacjentów zdecydowanie mogą pozytywnie wpłynąć na pewne uproszczenia, przede wszystkim dlatego, że pacjenci poprzez to, że muszą przebić się przez system, mają swoje przemyślenia, doświadczenia i często okazuje się, że rozwiązania w obrębie poszczególnych problemów wcale nie są skomplikowane. Organizacje pacjentów czy też te osoby, które bezpośrednio doświadczają tych trudności to osoby, które mogą podpowiedzieć nieskomplikowane rozwiązania, które realnie mogą wpłynąć na usprawnienie systemu.

Wszelkiego rodzaju zaangażowanie w organizację pacjentów powinno opierać się na współpracy i na wysłuchaniu. Również decydenci w tym zakresie powinni nabrać przekonania, że doświadczenie organizacji pacjentów jest to rzecz która im pomoże, a nie przeszkodzi.

Szukaj nowych pracowników

Dodaj ogłoszenie o pracę za darmo

Lub znajdź wyjątkowe miejsce pracy!

Zobacz także